skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2021

Att ha hjärnan i trim

Av skrivmoster - 16 augusti 2021 18:55

Eftersom jag är intresserad av ord, så både läser och skriver jag rätt mycket. Dessutom löser jag många korsord. Idag har jag nog löst sex stycken. Vissa är lätta medan andra kräver lite extra tankemöda. Det är viktigt att hålla hjärnan i trim tycker jag som får räkna mig till "äldre". Nu är jag en sån som ser många jämnåriga som betydligt äldre än mig. Det har jag ärvt från min mamma. Hon bodde på äldreboende och var 87 år, då hon sa till mig - "det är synd om gamlingarna". Hon kände sig inte gammal. Det är samma med mig. Nu är jag inte så gammal som hon var vid tillfället, men får jag leva ett antal år till så är jag med i den aktningsvärda åldern. Men än så länge så tror jag att jag är betydligt yngre än jag är. 

 

Kanske man kan bibehålla både hjärna och sinne om man fortsätter att vara nyfiken och pigg på livet. Även om jag lever ensam så är jag inte ensam i livet. De viktigaste i mitt liv är mina barn och barnbarn. Sedan har jag vänner och bekanta omkring mig. Pandemitiden fick mig att bli mera bekväm med att vara ensam hemma. Då hade jag inget val. Nu när jag kan vara lite friare, så tycker jag det är skönt att periodvis vara i mitt eget sällskap. Jag vet ju att det finns andra "där ute". 


Datorn var ett stort sällskap för mig under "karantänen". Jag skriver gärna små dikter och verser, "umgås" med mina vänner på Facebook och mailar dagligen till en del personer. Vi har varit kompisar under många år min dator och jag. Min första kontakt med en dator fick jag för nästan 30 år sedan i jobbet och sedan ville man förstås ha en egen på hemmaplan. Det blev genom makens jobb som vi fick köpa en med rabatt. Sedan dess har jag haft en hel del olika mest stationära datorer. Den jag har idag är min laptop som jag haft i 7 år och fortfarande hänger den med bra. Nu har jag ju även samma funktioner i min telefon så jag blir inte strandsatt. 

 

Det är roligt att hänga med i utvecklingen och jag testar gärna nya funktioner och tekniker. Jag har en backup i mina söner som svarar på det jag inte riktigt fått kläm på. 

På egen hand skaffade jag för många år sedan bank-id. Då kände jag mig stolt. Där hade jag inte frågat om hjälp alls. 

Senare kom jag på att jag måste ju ha Swish som alla säger är så bra. Ja då fick jag fixa mobilt bank-id och så installera Swish. Även då klarade jag mig på egen hand och kände mig nöjd. Man måste våga för att vinna! 

 

Jag tänker på bloggaren Dagny som är långt över 100 år och t.o.m under en tid undervisade sina yngre vänner i datorns olika funktioner. De yngre skrattar gärna lite generat åt pensionärerna som är ett släkte för sig. Vi anses långsamma, vara i vägen i affären, glömska och "helt off" i den tekniska världen. Men se där har dom missat en viktig ingrediens i sina tankar - vi är otroligt rika på erfarenheter på många områden! Det är intresset och visst mod, som dessutom gör att många äldre är mycket kompetenta och hänger med i nutiden. Man får inte stagnera och känna rädsla för det som är nytt och obekant. Då blir man kvar på perrongen när tåget går! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards