skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg under juni 2018

Av skrivmoster - 11 juni 2018 10:25

 

 

Livet går vidare ... ett år har jag varit änka. Det är ofattbart att det gått så lång tid. Mer och mer börjar jag vakna ur en dvala, som jag inte trott jag levt i. Men nu vaknar nya tankar till liv och jag förstår inte, att jag orkat ta hand om så mycket "administrativt" som jag gjort. Det är väl för att jag är mest hemma på pappersarbete och samtal om olika regler och paragrafer som man har att förhålla sig till. Jag kan tacka mitt f.d jobb för mycket av det. 

 

Från första stund har jag varit ute bland folk i samhället och inte gömt mig hemma med min sorg. Det skulle ha gjort allt så mycket svårare. Jag har förstås fått många råd och uppmaningar om hur jag ska vara och leva. Oftast kommer dessa från de, som fortfarande har sin man i livet. De vill så väl men det blir så fel ...  Det enda man kan göra är, att låta det rinna av och tänka, att de inte vet hur det verkligen är. Något som skulle bli till tröst blir bara så platt. 

 

Det finns väldigt många goda råd till de som är vänner och som förväntas vara stöttande. Från den sörjandes sida sett är det många väl genomtänkta punkter, som t.ex Svenska Kyrkan har utarbetat. Frågan är bara hur många som orkar och har lust, att anamma dessa och ge av sin egen tid. De allra flesta har så mycket själva, att de inte orkar tänka på andra. Som sörjande kändes det helt underbart, att kanske få möta denna omsorg som återspeglades i orden. 

 

"Första hjälpen vid sorg" heter Kyrkans folder https://www.svenskakyrkan.se/sorg/forsta-hjalpen-vid-sorg

1. Ta ansvar för kontakten

Det är så, att även om man varit bra på att höra av sig, så blir det svårt att få det till att bli, att orka. Då är det skönt om någon orkar istället för mig att upprätthålla kontakten. "Ring mig" borde bytas mot "jag ringer dig".

 

2. Ta initiativ 

Man blir jätteglad när någon hittar på nåt i vardagen. Bjuder på fika t.ex Kanske jag inte orkar just då, men fråga igen! 

 

3. Visa närvaro 

Många säger att "jag ville inte störa" ... inget kan vara mera fel... det är inte att störa, det är att bry sig om. 

 

4. Bryt tystnaden 

Om man tycker det är jobbigt att ringa så är ju SMS ett alternativ. Bara visa att du finns! 

 

5. Kom ihåg sorgen

Var inte rädd för att tala om sorgen och den som saknas. För oss som sörjer är milstolpar viktiga och vi vill prata om det som varit. Det finns ingen tidsperiod som är gräns för när sorgen "går över" ... det är så individuellt. 

 

6. Ha tålamod 

Man vill gärna älta och berätta om och om igen. Det kan ses som en fas i att bearbeta sin sorg. 

En del förstår inte att det är viktigt. Dom kanske blir trötta på att höra och tror att man har "fastnat" i sin sorg. 

 

7. Uppmärksamma årsdagen 

Jag har hört vänner säga, att "nu är det 7 år sen maken dog, nu är det 23 år sen " ... det kommer alltid att vara viktiga datum och det känns bra när någon vill minnas den som gått bort och att man får dela denna händelse med andra. 

 

8. Fortsätt att minnas 

Det handlar egentligen om samma sak som i ovanstående. Man vill låta den som en gång fanns finnas med i olika tillfällen i vardagen. Man vill tala om personen ... 

 

9. Ge utrymme

Det sista men vill höra är andras upplevelser när man är så fylld av sin egen sorg. Vi får försöka att stå tillbaka och spara det vi upplevt till ett lämpligare tillfälle. 

 

10. Hjälp till i vardagen 

Det är guld värt när någon erbjuder skjuts, kommer med nåt ätbart för att man inte orkar tänka på matlagning eller gör någon enkel tjänst som man inte orkar med just då. 

 

De tio punkterna är från Kyrkans folder men kommentarerna är mina egna. Läs gärna via länken så får ni mera kött på benen. Jag tycker det är en mycket bra och väl genomtänkt folder. 

 

 

 

Skapa flashcards