skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 10 februari 2016

Mental trötthet och ett ljust sällskap

Av skrivmoster - 10 februari 2016 08:12

 

Vägen till vår sons hus förra vintern


 

I natt har det kommit lite puder på marken. Inget som stör för det försvinner så fort igen. Dessutom är det plusgrader men väldigt grått.

Tyvärr ser jag att det snöar fortfarande ... det är inte nåt jag gillar.

 

Igår var jag på symöte och det var trevligt som alltid. Vi hade först lite årsmötesförhandlingar. Det gick snabbt undan och jag kvarstår som revisor och blev även justerare av protokollet. Sedan drack vi kaffe och åt semlor som dagens värdinna bjöd på. Gott!!

Givetvis pratade vi om ditt och datt, sjöng några sånger och så läste jag ett par av mina dikter.

 

Efter att idag ha läst en artikel om HSP (Highly Sensitive Person) http://livskick.nu/mental-bakfylla-nar-aven-det-roliga-trottar-ut-en-berattelse-om-hsp/ så förstår jag mig själv lite bättre.

 

Det är det märkliga faktum, att man trots att man trivs och har väldigt trevligt, kan bli totalt uttröttad rent mentalt. Det har inget med personerna man träffar att göra. Det är inte några energitjuvar man umgåtts med. Allt beror på en själv och hur man är som person. Hur känslig man är. Mycket intressant läsning och jag rekommenderar att ni läser artikeln. För mig blev det lite av en aha-upplevelse. Jag känner igen en hel del i det som skrivs.

 

Dagens planering är att baka något och sedan gå på ett födelsedagskalas ikväll. Det blir trevligt!

 

Som avslutning på dagens inlägg ger jag dig en dikt jag skrev igår.

 

LJUST SÄLLSKAP

 

När mörkret kryper in

i både själ och vrå

Vi längtar efter ljuset

dess kraft vi litar på

 

Det tänder hoppets låga

ger dagens mödor liv

Glädjesorgen bär vi

när ljuset går bredvid

 

©Skrivmoster

 
 
Andy

Andy

10 februari 2016 08:36

Intressant om HSP, jag har läst lite om det förut och känt igen mig. Får ta och läsa på lite mer känner jag nu. :-)

http://mallorcaresan.tumblr.com

skrivmoster

10 februari 2016 16:10

Hej och tack för titten! Välkommen åter!

 
Carina

Carina

10 februari 2016 12:50

Tack för den dikten så väldigt passande just nu. Kramar

http://ennasbarn.bloggplatsen.se

skrivmoster

10 februari 2016 16:10

Hej och stort tack Carina! Allt gott! Kramar

 
Veronika

Veronika

11 februari 2016 16:17

Tack för fin dikt och bild.
Här yr det av och an. Snön har så kul.
Inget slask, ingen sol men vackert ändå

Kram tösen

http://ordochingavisor.bloggplatsen.se

skrivmoster

12 februari 2016 10:26

Tack och ha en fin helg! Kram!

 
Veronika

Veronika

12 februari 2016 09:25

Fin dikt som speglar hoppet inför vad som komma skall

Ha en bra dag tösen
Kram

http://ordochingavisor.bloggplatsen.se

skrivmoster

12 februari 2016 10:25

Tack!

 
wiper

wiper

12 februari 2016 10:47

Jag är ju själv en sån där "högkänslig personlighet" till 80%. Verkligen intressant läsning och man känner igen sig. Jag har själv blivit bättre på att hålla mig undan från energitjuvar och annat man blivit utsatt för.

Jättefin dikt som verkligen inger hopp.

Tack för senast. Det var så trevligt och berikande.

Vad härligt ni har det på era möten

Ha nu en skön torsdag
kramar

http://www.wiper.bloggplatsen.se

skrivmoster

13 februari 2016 10:00

Jag tycker att artikeln var väldigt intressant och gav mig svar på frågor om hur man känner och varför. Det är då lättare att förstå vad som händer inombords och man får anpassa sig efter det.

Tack för besök och kommentarer! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards