skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 8 mars 2016

Av skrivmoster - 8 mars 2016 10:12

 

 

Ännu en gråmulen dag. Det är Internationella Kvinnodagen och den dagen tycker jag är rätt onödig i vårt moderna samhälle. Det borde vara en självklarhet att det inte är könet som styr och drar en gräns mellan man och kvinna. Vi har enormt duktiga kvinnor runt om i vårt land och i världen. Samtidigt är det inte alla som har samma kapacitet att ta sig fram och vinna mark. Det känns förlegat att "förminska" kvinnor, som är de starka och i mångt och mycket håller ihop familjen/släkten t.ex och dessutom klarar en bedrift som att föda barn. Jag tycker att Prins Daniel sa det så bra när han framhöll kvinnornas urkraft.

 

Frågan om könsfördelningen och dess jämställdhet är en stor och komplex fråga som jag inte tänker veckla in mig i. Men alla vet och förstår vi vad det hela går ut på. Det ska inte vara några skillnader på vare sig det ena eller andra området bland män och kvinnor! Jämställdheten tar väldigt små steg framåt med tanke på i vilken tidsålder vi befinner oss!

 

Själv är jag bagerska idag. Det är små havregrynsbullar som gräddas till dagens syförening. Jag och en till bjuder på fika. Mitt fika blir dessa bullar med prästost (håller stilen i Guds hus) och kanske en skiva kiwi mellan. Min parhäst bjuder på nåt som smakar sött.

 

Det är alltid med stor glädje som man åker iväg till denna samling. Vi är en grupp kvinnor som verkligen har trevligt tillsammans. För mig är det att fylla på med energi, att träffa vänner och utbyta tankar, skratta och ha en positiv stund tillsammans. Vi bidrar till något gott genom att bjuda på fika som vi sen köper och likaså köpa med vinster och ha ett lotteri. Det ger en slant till kyrkans arbete varje gång.

 

Utanför mitt fönster droppar det från taken. Jag är glad att vi inte har drabbats av någon förkylning denna vinter. Det är många som varit sjuka och väldigt sjuka också. Några har fått känna av flera olika baciller och klagar på att det inte vill gå över. Vi tog en spruta mot influensa och hittills så har den hjälpt bra mot det mesta ..   

 

Nu fylls mitt kök av en förförisk doft när jag tar ut mina bullar ur ugnen. Hoppas de smakar lika gott som de doftar!

 

 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards