skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 8 mars 2016

Internationella kvinnordagen och bakning

Av skrivmoster - 8 mars 2016 10:12

 

 

Ännu en gråmulen dag. Det är Internationella Kvinnodagen och den dagen tycker jag är rätt onödig i vårt moderna samhälle. Det borde vara en självklarhet att det inte är könet som styr och drar en gräns mellan man och kvinna. Vi har enormt duktiga kvinnor runt om i vårt land och i världen. Samtidigt är det inte alla som har samma kapacitet att ta sig fram och vinna mark. Det känns förlegat att "förminska" kvinnor, som är de starka och i mångt och mycket håller ihop familjen/släkten t.ex och dessutom klarar en bedrift som att föda barn. Jag tycker att Prins Daniel sa det så bra när han framhöll kvinnornas urkraft.

 

Frågan om könsfördelningen och dess jämställdhet är en stor och komplex fråga som jag inte tänker veckla in mig i. Men alla vet och förstår vi vad det hela går ut på. Det ska inte vara några skillnader på vare sig det ena eller andra området bland män och kvinnor! Jämställdheten tar väldigt små steg framåt med tanke på i vilken tidsålder vi befinner oss!

 

Själv är jag bagerska idag. Det är små havregrynsbullar som gräddas till dagens syförening. Jag och en till bjuder på fika. Mitt fika blir dessa bullar med prästost (håller stilen i Guds hus) och kanske en skiva kiwi mellan. Min parhäst bjuder på nåt som smakar sött.

 

Det är alltid med stor glädje som man åker iväg till denna samling. Vi är en grupp kvinnor som verkligen har trevligt tillsammans. För mig är det att fylla på med energi, att träffa vänner och utbyta tankar, skratta och ha en positiv stund tillsammans. Vi bidrar till något gott genom att bjuda på fika som vi sen köper och likaså köpa med vinster och ha ett lotteri. Det ger en slant till kyrkans arbete varje gång.

 

Utanför mitt fönster droppar det från taken. Jag är glad att vi inte har drabbats av någon förkylning denna vinter. Det är många som varit sjuka och väldigt sjuka också. Några har fått känna av flera olika baciller och klagar på att det inte vill gå över. Vi tog en spruta mot influensa och hittills så har den hjälpt bra mot det mesta ..   

 

Nu fylls mitt kök av en förförisk doft när jag tar ut mina bullar ur ugnen. Hoppas de smakar lika gott som de doftar!

 

 

 

 

 

 

 
 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

9 mars 2016 10:40

Jag håller med dig om att det inte skulle behöva finnas en speciell dag för detta ändamål! År 2016. Tycker det är självklart att vi alla skall vara jämlika och ha samma värde, samma lön för samma arbete vi utför osv. Men vi har tyvärr inte kommit längre och jag undrar om vi någonsin gör det! Och det där receptet på dina bullar vill jag gärna ha ... snälla rara. Dom ser ju så goda ut. Kram och tack på förhand.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

9 mars 2016 11:45

Jämlikheten verkar ha stannat på vägen ...

Bullarna får du gärna recept på. Dom blev så goda och uppskattade!

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards