skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 2 mars 2016

Av skrivmoster - 2 mars 2016 07:50

 

 

En något mulen och kulen morgon med temperatur kring nollan. Det har flugit några ulliga tussar i luften men mera blev det inte. Inte än i alla fall! Vi har ju haft härliga solskensdagar med våraning i luften.

 

Jag sitter och väntar på att minsta barnbarnet ska dyka upp. Hon ska vara här några timmar idag med. Det är alltid roligt.

 

Det var en händelse här på morgonen som fick mig att tänka på ordet TVÅNG. Jag tycker själv att det är jobbigt att göra något under tvång, att känna att man inte själv har valt det utan det är något man bara måste göra. Då görs det inte i glädje på samma sätt som om man hade valt det själv.

Tvångshandlingar kan även vara det jag plötsligt såg idag. Något som en person gör av inre tvång, något av en påtvingad ritual. Det kändes olustigt att se. Personen har denna inre plåga, som måste stillas genom vissa handlingar. Det är betydligt svårare än att man tvingas till något som man gör och sen är det gjort.

 

Att leva under tvång skulle inte kännas bra för mig. Man kommer inte ifrån att det uppstår såna situationer ibland men det är inget som är genomgående för sättet att leva.

 

Under tvång är en negativ sak för mig. Under ansvar och frihet passar mig betydligt bättre. Du MÅSTE är en uppmaning som väcker motstridiga känslor. Det är uppfordrande och kräver av mig. Någon annan bestämmer och jag ska lyda. Det gör att min frihetskänsla blir tilltufsad.

 

Som ett PS på slutet ... snöfallet tätnar ... vintern ger sig inte!

Ovido - Quiz & Flashcards