skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 6 mars 2016

Av skrivmoster - 6 mars 2016 15:32

 

En kär bukett från min änglavän Inger till födelsedagen i fjol..

 

 

 

Söndag och Vasaloppet har gått av stapeln. Jag tittar gärna då och då. Man kan inte annat än beundra alla som ger sig på denna uppgift!

Vi har grått och trist väder. Det har singlat flingor i luften och det sägs att vi ska få mera snö i natt. Men nu räcker det väl! Inte för att vi har nåt snötäcke men jag menar, det vore bra om vi fick ha vår snart. Vi har ju fått en försmak men så kom snön tillbaka.

 

Tänk så mycket vi pratar om väder och vind egentligen! Det är ju lönlöst eftersom vi inte kan påverka det. Vädret gör som det vill.

 

Ibland när jag läser saker på Facebook eller i tidningar, så inser jag att jag inte är ung längre. Det är så mycket som jag inte kan "förstå" ..  Såg en artikel om att vår nyfödda prins, skulle få bestämma sin könstillhörighet själv och att ingen skulle påtvinga honom ett kön!! Va?? Nog är det väl nåt som är fel, när man pratar om sånt när ett barn är nyfött. Det börjar gå för långt tycker jag. Ändå är jag fullt medveten om, att det finns personer som inte trivs i den roll de fötts in i och vill byta kön. Det är ju ändå inte något som är "väldigt vanligt" så det är onödigt tycker jag, att prata om att inte "påtvinga" lillprinsen t.ex att han är kille. Nu är han ju född som kille och att börja kalla honom för "hen" skulle åtminstone jag aldrig i livet göra! Det ordet är förresten ett ord som egentligen inte finns i min vokabulär. Vad tycker ni?

 

På ett annat ställe såg jag att man gjort en skolmatsedel för en vecka med enbart "utländsk" mat. Det väckte tydligen också många känslor och tankar. Jag tycker absolut att man kan bjuda på något exotiskt då och då. Det är många rätter som smakar väldigt gott. Men vi bor i Sverige och vi har egna mattraditioner som håller på att försvinna. Visst kan vi väl ändå värna om en del som tillhör vårt land även om vi numera är mångkulturellt. Jag tror att våra nya medborgare gärna smakar och gör sig bekant med vår husmanskost. Likaväl som vi smakar på deras maträtter.

 

Jag tycker om vissa traditioner och att minnas sånt som vi gjorde när jag var barn. Naturligtvis kommer det hela tiden nya "traditioner" som i och för sig inte passar alla. Jag gillar inte att vi ska ta till oss en massa influenser från USA som t.ex Halloween. Den festligheten hoppar jag med glädje över. Den ger ingenting! Advent, jul, påsk, skolavslutning och Midsommar är högtider jag inte vill göra avkall på.

 

Snart är det påsk och då vill jag ha fjädrar i ris på trappan, gul duk på bordet och en tupp som dekoration tillsammans med påskliljor. Vi ska äta ägg, sill och Jansson. Vi dukar med gula servetter och barnen ska få sina påskägg. Det ser jag fram emot!

Samtidigt tänker jag på Jesu lidande och uppståndelse .. Grunden till vårt påskfirande.

Ovido - Quiz & Flashcards