skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 25 januari 2016

Av skrivmoster - 25 januari 2016 11:22

 


En riktigt gråmulen och slaskig måndag. Det är +3,5 gr och snön smälter. Allt blev plötsigt så smutsigt ... Vattendroppar hänger på räckena och all snö och frost är borta från träd och buskar. Undrar om det är slutet på vintern för oss. Det brukar gå fort när det börjar.

 

Jag har varit ut och lagt en påse i brevlådan med brev som lantbrevbäraren tar. Bara man låter en del av påsen hänga utanför så den syns. Väldigt bekvämt!

 

Idag är programmet att vi hämtar flickorna efter skola och förskola. Sen är de här hos oss några timmar. Jag ställer inte till med något speciellt att göra innan dess utan låter kroppen vila lite. Skriver, läser och bara är. Mat behöver vi förstås men som tur är finns det rester att ta till.

 

På Facebook kan man skicka semlogram till vänner. Jag har skickat två stycken hittills. Man får skicka en per dag om man har tur att komma med och det finns semlor kvar. Roligt att överraska! Tänkte skicka till norr men så var inte Norrbotten med i listan ... Hmmm... undrar varför??

Man måste vara med i FB för att komma i fråga i alla fall som både givare och mottagare. Jag hann ge bort några i fjol också.

 

Något som slår mig när jag läser nyheterna på nätet varje morgon är, att det brinner så ofta. Hus står i lågor, människor lyckas på ett eller annat sätt att komma ut medan det i andra fall saknas personer som hör till huset. Är det elfel, braskaminer eller glömska som gör att det brinner så ofta? Jag tycker att det varit väldigt många bränder sen jul.

 

Vilken fruktansvärd upplevelse att se sitt hem brinna upp Allt man äger och har försvinner utan att man kan göra något åt det i många fall. Visst det är "bara" jordiska ägodelar ... men nog så kära och viktiga.

Jag har vid en källarbrand där vi förvarade våra saker i en annan persons källare, förlorat ett par dagböcker, som innehöll hela min uppväxts upplevelser. Det kan jag inte glömma fast det är så länge sen. Övrigt som försvann var mitt skrivbord (bara nåt gammalt) och min konfirmationspsalmbok (fick en ny av pappa) och ett vackert kors i silver med små stenar. Inte roligt att tänka tillbaka på det. Annat som försvann minns jag inte men säkert sånt som man nu undrar vart det tog vägen. Då var det jag berättat om de viktigaste sakerna.

 

Vi gör många förluster i livet. En del viktigare än andra. Vi förlorar nära och kära, vänner, ägodelar och sociala bitar av vårt liv. Varje sak har sin betydelse men vissa får större plats inom oss.

Ovido - Quiz & Flashcards