skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 25 januari 2016

Ge och ta - vinst och förlust

Av skrivmoster - 25 januari 2016 11:22

 


En riktigt gråmulen och slaskig måndag. Det är +3,5 gr och snön smälter. Allt blev plötsigt så smutsigt ... Vattendroppar hänger på räckena och all snö och frost är borta från träd och buskar. Undrar om det är slutet på vintern för oss. Det brukar gå fort när det börjar.

 

Jag har varit ut och lagt en påse i brevlådan med brev som lantbrevbäraren tar. Bara man låter en del av påsen hänga utanför så den syns. Väldigt bekvämt!

 

Idag är programmet att vi hämtar flickorna efter skola och förskola. Sen är de här hos oss några timmar. Jag ställer inte till med något speciellt att göra innan dess utan låter kroppen vila lite. Skriver, läser och bara är. Mat behöver vi förstås men som tur är finns det rester att ta till.

 

På Facebook kan man skicka semlogram till vänner. Jag har skickat två stycken hittills. Man får skicka en per dag om man har tur att komma med och det finns semlor kvar. Roligt att överraska! Tänkte skicka till norr men så var inte Norrbotten med i listan ... Hmmm... undrar varför??

Man måste vara med i FB för att komma i fråga i alla fall som både givare och mottagare. Jag hann ge bort några i fjol också.

 

Något som slår mig när jag läser nyheterna på nätet varje morgon är, att det brinner så ofta. Hus står i lågor, människor lyckas på ett eller annat sätt att komma ut medan det i andra fall saknas personer som hör till huset. Är det elfel, braskaminer eller glömska som gör att det brinner så ofta? Jag tycker att det varit väldigt många bränder sen jul.

 

Vilken fruktansvärd upplevelse att se sitt hem brinna upp Allt man äger och har försvinner utan att man kan göra något åt det i många fall. Visst det är "bara" jordiska ägodelar ... men nog så kära och viktiga.

Jag har vid en källarbrand där vi förvarade våra saker i en annan persons källare, förlorat ett par dagböcker, som innehöll hela min uppväxts upplevelser. Det kan jag inte glömma fast det är så länge sen. Övrigt som försvann var mitt skrivbord (bara nåt gammalt) och min konfirmationspsalmbok (fick en ny av pappa) och ett vackert kors i silver med små stenar. Inte roligt att tänka tillbaka på det. Annat som försvann minns jag inte men säkert sånt som man nu undrar vart det tog vägen. Då var det jag berättat om de viktigaste sakerna.

 

Vi gör många förluster i livet. En del viktigare än andra. Vi förlorar nära och kära, vänner, ägodelar och sociala bitar av vårt liv. Varje sak har sin betydelse men vissa får större plats inom oss.

 
 
Alvis

Alvis

25 januari 2016 21:00

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

skrivmoster

25 januari 2016 21:54

Hej och tack för att du tittade in och läste! Jag tittar in hos dig vid tillfälle. Tyvärr är jag dålig på att läsa andras bloggar. Jag hinner inte och måste prioritera som många andra. Du är välkommen tillbaka om du har tid och lust! Ha det riktigt gott! Kram!

 
Alvis

Alvis

25 januari 2016 21:04

Hej! Vilken jättesöt och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? SE DEN GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards