skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 3 mars 2016

"Farmors förskola Indianen" och tacksamhetstankar

Av skrivmoster - 3 mars 2016 18:43

 


Nu står det ett anslag på vår entrédörr som säger att här är "Förskolan Indianen" ...  Det är barnen som kommit på en strålande idé istället för "Farmors förskola". Det blev en otrolig aktivitet på eftermiddan och det sattes upp skyltar på varje dörr i lägenheten där det står de olika avdelningarnas namn.

 

 

 

Det finns en avdelning som heter Grimman också! Jag har fullt sjå med att få detta projekt att gå runt eftersom jag är ensam personal!!

 

Det är bara att njuta och glädjas åt deras kreativitet och uppfinningsförmåga. Det värsta för den största flickan var, att hon fått stanna så kort stund eftersom de måste hem för att deras familjeschema skulle fungera. Hon fick bara en timme här idag och det var ju helt värdelöst. Jag lovade att hon får ringa och så bestämmer vi en annan dag under helgen. Hon bokade direkt lördag och då skulle hon minsann komma direkt efter frukost och stanna hela dagen! "Jag med" pep den lilla i bakgrunden ... Hon som varit här tre dagar på raken! Det är helt underbart att dom verkligen VILL vara här och att de trivs så bra!

 

Själv hade jag en mormor som jag tyckte så mycket om men som bodde rätt långt ifrån oss. Vi sågs mestadels på somrarna. Någon farmor har jag inte heller haft för hon dog ju när jag var två år. Morfar och farfar är inte heller dom personer som jag fått träffa. De dog i förtid så att säga. Sjukdomar som idag är lättbotade var dödliga förr.

 

Jag tycker, att vi som mor- och farföräldrar har en stor uppgift i våra barnbarns liv. Dessutom är det en förmån, att få vara med och se barnen växa upp och följa med i deras utveckling. Det är ingen självklarhet. Även om barnens föräldrar är våra egna barn, stämmer det inte alltid och olika händelser gör, att en hel del mor- och farföräldrar ställs utanför denna fantastiska upplevelse. Utan att vara dömande, tycker jag att det är en stor förlust för båda parter. Det säger jag utan att för den skull veta bakgrunden till att dörren stängts.

 

Ibland undrar jag över, hur man som förälder orkar att bryta med sina

barn ... Det måste nog till något oerhört svårt, som inte går att komma över. Även om barnen blir vuxna så är man fortfarande förälder. "En gång förälder, alltid förälder" ... Den kärlek och tacksamhet som man känner när ett barn föds går inte att jämföra med något annat. Förutom den starka kärleken så uppträder också en beskyddarinstinkt, man blir en tigrinna .. man önskar sitt barn det allra bästa, en trygghet och harmoni.

 

Alla är inte lika lyckligt lottade som jag känner mig. Jag fick två barn av kärlek som gåva och senare två små barnbarn. Jag är ytterst tacksam för mina barn och för de små barnen och att jag får vara en del i deras liv. Det skulle jag önska att ALLA fick uppleva och slösa med sin kärlek!

 
 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

9 mars 2016 10:58

Åh underbara du - så fint du skriver om denna lycka det är att vara mor- eller farförälder. Precis som jag känner det. Och man är så tacksam och lycklig över att ha fått uppleva detta under. Och som du skriver, en gång förälder - alltid förälder. Man slutar aldrig att bry sig, att känna kärlek, att vilja beskydda och hjälpa, ta hand om och stötta, man vill att det alltid skall få råda harmoni och lycka i ens barns liv. Ja så är det. Jag brukar säga till min son, det finns ingenting i mitt liv som är viktigare än DU. Jag skulle kunna gå genom eld och vatten för din skull. Och den där kärleken man direkt känner för sitt barn är ju lika stark nu som då han föddes. Och samma kärlek känner man ju för sina barnbarn. Jag tackar dig återigen för ett bra och fint och tänkvärt inlägg. Och dina små flickor har ju gjort så fina teckningar också. Kram kram.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

9 mars 2016 11:43

Vi kan ta varandra i hand och skriva under på detta med barn och barnbarn. Den kärleken är så stor att det inte går att beskriva!

Kram och tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards