skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 6 augusti 2017

Av skrivmoster - 6 augusti 2017 14:46

 

Alltså, denna sommar med sitt blåsväder! Idag är det så blåsigt igen och det kommer en och annan häftig regnskur. Precis som igår. Varje dag väntar man på "den riktiga sommaren" men jag tror att det är onödigt att förvänta sig någon större ändring. Dessutom är det slöseri med energin eftersom det inte går att påverka vädret. Ändå gör vi upprepade försök genom vårt ständiga väderprat. 

Idag tog jag mig i kragen och lagade "riktig mat" som jag alltid har gjort. Utom under denna tid då jag blev ensam och tappade lusten för matlagning. Det är över två månader sen jag blev änka. Man kan gott säga att lust och energi har varit väldigt ojämna. Ena dagen är jag peppad och gör många nyttiga sysslor. Så kommer dagar då jag bara är här hemma. Vet inte vad jag gör men tiden den går i alla fall. Det är som att sitta i en båt och följa med strömmen. 

 

Det blev en god paj med skinka, purjo och ost och så äggstanning över förstås. Riktigt gott. 

Dessutom har jag färdiga paket att plocka fram ur frysen när fantasin och lusten tryter. 

 

Det är svårt att föreställa sig hur det är att bli änka. Man förlorar en bit av sig själv och sitt liv. Vi levde tillsammans drygt 51 år som gifta och fyra år dessförinnan. Det är inget man bara kan sudda bort ur sitt liv. Minnena är många och både glada, sorgliga och tunga. Allt vi gjort under alla år både i vardag och fest, sommar som vinter ... det är så mycket att tänka tillbaka på.

Från 2012 och fram till dödsdagen i maj, hände så mycket oväntat i vårt liv. Allt förändrades

och hela vår livsbild blev en annan. Det kom väl så plötsligt och blev mycket att ta itu med, vänja sig vid och plantera om i sin livsträdgård. Tänk så lätt man tar sin dag för given! 

 

Jag saknar din hand 

din mjuka ömma blick

din leende mun

och din trygga famn 

 

Jag saknar din röst

ditt lugn var dag

din hjälpsamhet 

vår samhörighet ... 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards