skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2018

Tålamodet

Av skrivmoster - 28 augusti 2018 11:06

 


Himlen brinner och är så vacker. Gammal bild men lika aktuell för det. 

 

Ibland är det ju så att tålamodet också brinner. Jag försökte igår under närmare två timmar få reda i ett ärende som jag påbörjat. Först ringde jag det nummer som går till kundtjänst och fick sitta i kö en lång stund. När jag kom fram blev jag kopplad vidare och hamnade i en ny kö. Väl framme så fick jag veta att "nej dom kunde inte hjälpa mig" och kopplade därför vidare. Det var en lång väntan i den kön och när rösten sa att jag var nr 2 så andades jag ut. Sedan gick det tio minuter då jag endast hörde signaler och inget mera. Då gav jag upp! 

 

På em. mailade jag till dom och fick på senare delen av dagen ett "svar" som endast innehöll "Med vänlig hälsning" och ett namn. Jaha, vad betyder det?? Jag bad i mitt mail att de skulle överlämna ärendet till RÄTT avdelning så jag skulle slippa valsa runt ännu mera. "Ring mig" var budskapet. Nu väntar jag och lär få göra det ... Jag hör att det är unga personer som svarar och som blir "övertydliga och lite överlägsna" när de märker att det är "en tant" som de pratar med. Killarna var de som utmärkte sig mest. Ville helst prata själv och inte lyssna ... 

Jag kan säga att mitt tålamod prövades och det fanns inget kvar av det när förmiddagen var över. Borde man inte vara rädd om sin kund och det när den helst vill binda upp sig för en längre period? Jag vill ju vara kvar hos denna leverantör men jag är inte nöjd med hur de behandlar mig när jag försöker få fram mitt ärende. Morr! 

 

"Målamod" sa mitt barnbarn när hon var liten. Ja man får i många sammanhang ha gott om tålamod. Jag är inte alltid så bra på det men har lärt mig under årens lopp. Står jag i en kö kan jag ju andas lugnt, tänka sköna tankar, iaktta mina medköande och passa på att vila. Ofta är det oroligt i en kö för många tittar på klockan, suckar och kräver flera kassörskor fast det inte finns flera kassor. Onödigt att hetsa upp sig så. Jag brukar släppa förbi de som står och flåsar mig i nacken eller bara har ett par saker i sin hand i affären. Jag hinner ändå. 

 

Med mina barnbarn har jag gott om tålamod. Mycket mera än jag hade med mina barn. Men barnbarnen är något särskilt för jag behöver inte fostra dem och när det blir jobbigt så vet jag att dom snart blir hämtade. Då kan jag pusta ut. Fick jag inte ha barnbarnen här hos mig så skulle det vara fruktansvärt långsamt. De tillför så mycket i mitt liv och är så kloka och härliga att ha omkring sig och umgås med. 

 

Tålamodet är som en tråd

hos några är den slitstark 

hos andra av något tunnare slag

När tålamodet brister 

går tråden av i olika fart 

vore den ett gummiband 

skulle den töja sig 

och hålla betydligt längre

kanske för flera ... 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards