skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 3 september 2018

En dag fylld av händelser

Av skrivmoster - 3 september 2018 18:39

  

Härliga äpplen som tynger ner träden fastän det varit torka. Hoppas att jag kan få lite så jag kan frysa in färdiga bitar till äppelpaj under vintern. 

 

Idag fick jag en spännande överraskning via mail. Min japanska väninna sen ca 20 år, har bestämt sig för att komma och hälsa på mig. Jag har varit inbjuden flera gånger men det är inte genomförbart för min del, att resa så långt. Hon kommer nu för tredje gången och det ser jag fram emot med stor glädje! 

 

Vi har via mail hållit kontakten i många år. Vi berättar om vår dag, om hur vi har det i respektive land, våra familjer och intressen vi har. Allt sker på engelska och det är ju bra att få underhålla sina kunskaper. Hon har läst engelska i många år som vuxen. Jag vet inte egentligen om de läst så mycket under skolåren. 

 

Det har varit en mycket skön och varm dag. Ingen vind, sommartemperatur och härligt solsken. För ett tag sen fick mina barnbarn syn på en stor gräshoppa som satt på en av våra stolar på altanen. Jag kan inte säga att jag blev förtjust. Mina minnen från tidigare år när en sån kom in två gånger, har fått mig att rysa. Så som jag har passat väl för att inte ge den en chans att komma in. Idag var jag helt bortkopplad från att den skulle finnas kvar på altanen. Satt där i godan ro och läste och gick sen in. Ytterdörren öppnade jag på glänt för att få in luft och som skydd finns en nätdörr.

Någon timme senare går jag ut i hallen och vad ser jag där?? Jo gräshoppan sitter på INSIDAN av draperiet fastklamrad... Jag rös, tog en klädgalge och petade ut den medan hela kroppen var spänd som en fiolsträng. Ut kom den! Nu får det vara nog! Jag vill inte få in den igen!! Troligen så var den på altanen och följde med mig in. Kanske på koftan som jag sen hängde i hallen. Eller ... ja jag vill inte veta hur.

 

Ikväll kommer en kär vän och gör mig sällskap några dagar. Hon har kört ända från norr med sin son och hans flickvän. Varsin bil med stora släp. Det handlar om ungdomarnas flytt. Hon ställde upp förstås ... Nu får vi umgås några dagar och det ser jag fram emot. Senast vi sågs var på min mans begravning då hon kom med hela sin familj. Nu får vi ses under lite gladare former hon och jag. 

 

Imorgon börjar också våra symöten och dit ska jag. Hon hjälper de sina med flytten då en stund. Onsdag har jag tandläkaren ... det är som en följetong. Men nån gång ska det väl ändå bli klart! Jag är glad att jag inte gruvar mig som jag gjorde förr. Mycket beror på tandläkaren. Det är en ung tjej som jag har fullt förtroende för. Hon gör sitt jobb på ett sätt som passar mig. Jag vill gärna veta vad som ska hända och då går det bra. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards