skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 1 september 2018

Allas lika värde

Av skrivmoster - 1 september 2018 10:33

 

När regnet ger sig så kan man få se solen. Det är det jag hoppas på idag när nu regnet slutat. Himlen är ändå för grå och tung för att strålarna ska orka igenom. Men dagen är inte slut än! 

 

Jag skrev igår om den mördade EU-migranten som säkert hade fått uppleva utanförskap. Man behöver inte vara från annat land och anses tillhöra den lägre skalan för att känna sig utanför. Det finns även på nära håll i vårt eget land. 

 

Det börjar redan i förskolan/skolan, att man grupperar sig och att någon hamnar på sidan om. Särskilt bland flickor är det svårt att vara tre - man ska vara två. Man tisslar och tasslar medan den tredje står och tittar på och undrar vad det är som är fel ... Det slutar med att hon får stå där. Vem minns inte hur det var när det skulle väljas lag t.ex i gymnastiken? Jag minns mycket väl. Inte var det jag som blev vald i första taget. Det kanske berodde på att jag var kort och inte mest populär i klassen. Man stod där och hoppades och till slut när alla "populära och duktiga" var valda så återstod jag och en annan tjej, som alltid valdes sist. 

 

Hemma hade jag ju lärt mig att alla var lika mycket värda och att jag skulle vara en god kamrat. Det innefattade att även bry sig om de som många ansåg "vissna", som var uttrycket vi använde om dessa. Min värdering följde med mig vidare i livet. "Man lämnar ingen utanför och man gör allt för att vara en god kamrat och vän".

 

När jag ser tillbaka på mitt liv så inser jag, att jag omgett mig med en brokig skara människor, som på olika sätt har berikat mitt liv. Inte med status och rikedomar, även om det funnits en och annan sådan också. Tyvärr fann jag sidor hos många, som jag inte kunde känna mig bekväm med. Det är detta ytliga, det som bara flyter ovanpå och som inte har den substans som ger rikedom rent själsligt. "Det goda samtalet" är något jag värderar högt. Att man kan prata om något med djup och visa sin sårbara sida, ge förtroenden och veta att det stannar där. Att ibland bara "tokprata" och skratta från djupet av sitt inre. Det är härligt! Sitta och analysera och ha åsikter om grannar och andra är inte det viktiga i ett samtal. Jag har ibland varit i sällskap där någon med hög röst har vräkt ur sig sina åsikter om en icke närvarande person. Det är något som gör mig väldigt illa till mods. Det är som att döma någon innan det varit rättegång ... att personen inte fått uttrycka sin åsikt. 

 

Jag vet att barnen i skolan får lära sig alla dessa grunder om hur man beter sig mot andra. Dom har temadagar har jag hört. Min förhoppning är att samma diskussion har pågått i hemmen även om jag ibland undrar .. 

Att barn ibland "glömmer bort" eller inte har förmåga att sätta sig in i andras känslor är något som man kanske kan reparera när man ser tendensen.

Att vuxna inte har insikten eller förmågan att styra sina empatiska känslor eller värderingar är verkligen illa. Ingen vare sig barn eller vuxen ska behöva känna sig utanför och osedd. Ändå händer det dagligen både bland barn och vuxna. När det gäller barnen så har vi vuxna stort ansvar för att leda in dem på rätt väg. Som vuxen är det ofattbart, att vilja förminska andra till sin egen fördel. Synd att de inte förstår, att förlusten är deras. En mobbare ses aldrig med blida ögon. Där ser man en människa som inte mår bra och som behöver mata sitt ego med andras olycka. Vill någon verkligen vara orsak till att en medmänniska mår dåligt och känner sig utanför? 

 

 

 
 
Ljusletaren

Ljusletaren

1 september 2018 14:19

Vad rolig ruta du har fått under din text. Skadlig webbplats blockerades. Går hur bra som helst att kommentera.
Ja aldrig blev man vald först. Enda gången man dög i småskolan var när de andra barnen ville att jag skulle gå in till fröken och fråga om något. Detta med mobbing och utanförskap tror jag att det ska pratas mycket om och inte bara i skolan. Även föräldrarna bör samtala med sina barn och inte lämna över allt till skolan. Det är skrämmande med denna attityd till våra nya medborgare i vårt land. Alla ska ha sitt värde!
/kram

http://strimman.bloggo.nu

skrivmoster

1 september 2018 14:42

Oj då! Visste inte att dom lagt in nåt sånt ... här har varit så mycket konstigt på senare tid.

Ja visst är det ett mycket viktigt och angeläget ämne som man måste hålla aktuellt både i hem och skola. Det gäller absolut inte bara nya medborgare utan kan lika gärna gälla grannens barn/vuxna som man mobbar på olika sätt. Tyvärr! Tack för att du läste!

 
Ingen bild

Laila Larsson

1 september 2018 22:55

Dina tankar är alltid angelägna, du har empati och värme som lyser igenom i raderna!
Och visst har du rätt i det du skriver om utanförskap och mobbing. Många upplevda känslor där, vi har alla känt så någon gång. Tror ingen går genom livet utan det. Det är när det sätts i system som det skadar på djupet, tror jag.
Ska läsa din blogg senare. Men vill säga att jag också har svårt att läsa. :( Tunna bokstäver på färgad bakgrund är svårt för lite svagare ögon. Kommentarerna med svartare tjockare på vit botten är däremot lättlästa..
Det är trist när synen börjar svikta, men antagligen vanligt med stigande ålder.

skrivmoster

2 september 2018 13:41

Tack för att du tittade in! Jag har hört av en annan också om texten att kunna läsa. Så jag ska börja använda fet stil så kanske det blir bättre. Säg gärna till så försöker jag att göra den lättare att läsa. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards