skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 29 augusti 2018

Av skrivmoster - 29 augusti 2018 16:39

     Här är en bild på min mormor i unga år. Hon föddes 1888 och fick ett liv som inte blev lätt att leva. 

Min morfar dog alldeles för ung och lämnade mormor med tre barn varav det minsta, min mamma, var bara ett år. När den äldsta som var en flicka fyllde tio år så dog hon i sjukdom. Mormor kämpade och slet för brödfödan och för att klara av att fostra två barn ensam. 

Vill ni läsa mera så finns det i min bok "Flickan med änglahåret". 

 

Idag har vi en betydligt bättre back-up för de som blir ensamma med barnen. Det finns ekonomisk hjälp att få och även barntillsyn. Mormor hon jobbade om dagarna och barnen fick ofta klara sig själva med viss tillsyn av någon granne. Vi har maskiner för både disk och tvätt och mycket annat som underlättar. 

 

Jag tycker det är lyx att jag fort får undan disken så den inte syns och det ser tomt och välstädat ut på bänkar och i diskhon. Tvättmaskinen är guld värd för att inte tala om torktumlaren. Vi har kylskåp och frysskåp-box som vi fyller med det vi själva väljer. Det finns även en robot som dammsuger åt oss om vi inte orkar göra det själva. Likaså kan en robot klippa gräset utomhus. 

Någon handkraft behövs inte för att vispa grädde. Det sköter elvispen om. Hushållsassistenten jobbar med degen vi ska baka så den blir blank och välgjord. 

Vi har mängder av hjälpmedel. Snabbt blåser du håret torrt och i din frisyr med hårfönen och vissa har en plattång. Det finns jättefina duschkabiner med duschstrålar i olika färger, massage och jag vet inte vad. Toalocket behöver man inte släppa ner med en smäll för det går ner av sig själv. 

Ja jag har inte koll på alla olika finesser som finns i ett hem. Mina exempel är bara några. Vad jag menar är, att vi verkligen inte behöver slita ut oss. Vi behöver inte jäkta ihjäl oss. Ändå är det så mycket som tar tid och gör att timmarna inte räcker till. Dålig planering? 

 

Idag är jag lite irriterad eftersom jag har ont i en tand som jag lät laga för en tid sen. Hon kunde inte garantera nåt min tandläkare ... nej jag förstår det. Nu är tanden öm och nåt är fel. Jag lär väl inte klara mig från detta ... avskyr att dra ut tänder. Vi får se vad det blir av det hela. 

 

Nu blir det lite matlagning. Jag ska steka kycklingben som jag köpte idag. Har inte ätit "riktig mat" än så det är bäst att stoppa i sig en liten middag. 

Ovido - Quiz & Flashcards