skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2018

Mycket händer ...

Av skrivmoster - 22 augusti 2018 06:15

 

Jag älskar himlabilder och måste bara fotografera när det bjuds skönhet och dramatik. 

 

 

Det är långt mellan mina blogginlägg och jag förstår om ni som tittar in börjar tröttna. Det är inte lika inspirerande längre att skriva i bloggen känner jag. Nu blir det nog så att jag ibland när andan faller på, tittar in och skriver det som ligger mig närmast hjärtat. 

 

Sedan maj 2017 när min älskade man dog, har jag fått nya sorger med täta mellanrum. Den fjärde sorgen var att min nära vän/syster/svägerska dog den 10 juli. Hon kämpade med sin bröstcancer och förlorade. Förra veckan var jag med min son till Sthlm och var med på hennes begravning och minnesstund. Det var en vacker men sorglig stund. Vi hade så fin kontakt och många givande samtal. Att hälsa på hos henne och min bror har alltid varit högtidsstunder och vi har haft så roligt tillsammans. Som person var hon en underhållande och rolig svägerska/syster. Hon visste nog inte alltid så rolig hon var och skratten följde alltid i hennes spår. 

 

Hon och jag hade en gemensam sak nu på senare tid. Vi var båda väldigt intresserade av TV-serien Förväxlingen. Ofta SMS:ade vi till varann och pratade om vad som hänt och vad vi trodde om fortsättningen. Två säsonger har vi hängt med och nu inför den tredje så var vi båda så förväntansfulla. Nu får hon inte se längre ... men jag ska se och tänka på henne så kanske hon får veta genom mig. Jag saknar våra SMS och ibland långa samtal där Förväxlingen ofta var med i bilden. 

 

Det är en tidig och vacker morgon som p.g.a den torka vi haft, redan har många brända toner i sin färgskala. Igår var det riktig sommarvärme igen och nu har vi faktiskt fått en och annan regnskur som dröjt sig kvar. De annars så frodigt gröna ängarna är bruna ändå och bonden har inte fått skörda så många gånger som han brukar göra. Ett par gånger där det andra gången inte alls var så mycket som vanligt. I fjol skördade de fyra gånger! 

 

Jag tycker om den tidiga morgonstunden och tystnaden då jag får vakna till både kropp och själ i lugn takt. 

Här har varit liv och lust i flera dagar nu när barnbarnen varit här och förgyllt tillvaron. Igår började båda i skolan. Den lilla i ettan och den stora i trean. Jag är glad att de trivs i skolan och att det inte är någon "stor" skola. Det sistnämnda börjar vara ett stort problem eftersom lokalerna inte räcker till för den barnaskara som ständigt växer i och med inflyttningen. Nu är skolan kompletterad med två stora "baracker" som upptar annan viktig plats för barnens lek och aktiviteter på rasterna. Det behövs en NY skola med flera lokaler! Maskineriet fram till detta solklara beslut är trögt och mal långsamt. Svårt att förstå när man ser klassernas storlek. Även i år så delas ettan i två grupper med var sin lärare. Det kan bli jobbigt annars att vara i en grupp med över 30 barn! 

 

Det pratas alltid om att prioritera och där förstår jag inte alltid de styrandes val. Att orten växer så det knakar och att det föds många barn kan inte vara en nyhet. Eftersom det tar sån tid att planera för ett nybygge eller en utbyggnad, så borde man följa utvecklingen med öppna ögon och inse, att det brådskar och är en välbehövlig insats som bör prioriteras. 

 

I alla fall är det en bra skola sett till undervisning och personal! 

De är alla värda en arbetsplats där utvecklingen går framåt så de  tillsammans med eleverna kan skapa en lugn och trygg miljö. Utan trängsel och "nödlösningar" ... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Skapa flashcards