skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 11 maj 2018

Här och nu

Av skrivmoster - 11 maj 2018 07:30

   Bilden är som synes från tidigare år men jag hoppas på blommor och annat även i år ...


Det syns att det har regnat i natt. Tittade nyss på TV-vädret och såg att vi kan förvänta oss åska. Inte nåt jag gillar precis... Men så är det, inget varar för alltid. Som det fina sommarvädret vi haft en längre tid. Förhoppningsvis var det bara en smak av det som ligger framför oss. 

Vi människor vi önskar och längtar efter mycket. Vi glömmer ibland bort att leva här och nu eftersom vi är så upptagna av att tänka på våra kommande planer. Vi "lever i förväg" och missar det som pågår just där vi är för ögonblicket. 

Visst är det roligt att ha något att se fram emot. Men det är då - nu är nu! 

Jag satt igår här ute och väntade på att sonen och hans familj skulle komma och bjuda mig på en liten utflykt med bilen. Så fort jag satte mig i solstolen så kom mina små vänner i klunga. Det är gråsparvar och jag tror även pilfinkar. De skriker och kvittrar och snurrar runt mina fötter i hopp om att få några små smulor. Mina barnbarn älskar att mata fåglarna och därför vet de, att här finns nåt att få. Men igår var jag snål och tänkte att det finns gott om mat om de söker. Lite ansträngning får de allt visa för brödfödan. Nu är de så tama och hemma här och tror att det är deras nya matservering. Som tur är så vet de att det finns ett annat några meter bort där en granne brukar mata. 

 

Här och nu väntar jag på barnbarnen som ska vara hos mig idag när föräldrarna jobbar. Det är upplyftande att ha barnen här som sällskap. Ett annat sällskap är solen som plötsligt bryter fram. Den gör allt så vackert och njutbart. 

 

Önskar er alla en fin dag - snart är det helg igen! Det är oftast mina lugnaste dagar. Inte mycket händer men det kan vara skönt att bara vara också! 

        

 
 
wiper

wiper

13 maj 2018 14:08

Vilken fin och lyrisk uteplats. Känns som jag vill gå in i bilden och bara sätta mig där och njuta. Så bra skrivet av dig ang detta med att leva för dagen istället för i förväg. Jag har själv lärt mig det i och med saker som hänt i livet som gjort att man måste stanna upp. Underbart att se fåglar på nära håll. Jag spanar dagligen från balkongen för rätt som det är dyker det upp nån fågel.

Härligt att du har barnbarn för det förstår jag berikar och håller en sysselsatt och sen får man ju kärlek.

kramar från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

skrivmoster

14 maj 2018 08:57

Tack för att du läst och kommenterat! Det är inte det lättaste att "leva för dagen" men om man anstränger sig så är det värdefullt. Tankarna flyger lätt iväg och framåt i tiden. Men för egen del så bearbetar jag fortfarande det som varit.

Barnbarnen är min stora energikälla. Dom gör livet lättare när det blir jobbigt. Sen är det helt fantastiskt att man får vara med och följa deras utveckling. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards