skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 5 augusti 2017

Av skrivmoster - 5 augusti 2017 10:18

 


Jag är en sån som gillar att titta upp mot himlen och se alla dess skiftningar. Därför blir det många "himla fina bilder" ... Inte ur en proffsig fotografs ögon men ur mina! 

 

Just idag började morgonen med att himlen var mörkaste mörkblå och genast tänkte jag på åskväder, som jag inte alls vill ha. Nu någora timmar senare så seglar stora molnsjok i grått, blått och vitt. Man anar här och där den sommarblå himlen. Vinden får fart på buskar och blommor medan vimpeln på flaggstången sträcker ut sig i sin fulla längd. 

 

Som vanligt oberoende av dag, så vaknar jag tidigt och stiger upp för då har jag sovit klart. Det har aldrig legat för mig att ha sovmorgon. Däremot somnar jag gärna tidigare på kvällen än de flesta. Klockan 22.00 tycker jag är en perfekt tid att komma i säng. Med det sagt, att det inte alltid blir så. Oftast i alla fall. 

 

Under de tidiga morgontimmarna kommer det till mig ord, som sedan blir en dikt. Hoppas du ska tycka om att läsa vad jag skrivit. Här kommer några smakprov! 

 

STJÄRNELJUS
 

Jag ser en stjärna blinka
nästan som den ville vinka
är det en hälsning från dej
som du sänder ikväll till mej
...
Någon av alla som jag mist
att tänka på det är trist
men du som blinkar hit ner
glad att jag nu dej ser
Att ni finns i en annan sfär
är ju beviset just nu och här
ni kom mig plötsligt så nära
alla ni som för alltid är mina kära
 
 
EFTER NATTEN
 
Natt blir dag
efter vila och sömn
dröm blir till verklighet
i slumrande ljuva stunder
skimrande ögonblicksbilder...
stillar tankens verksamhet 

 
 
MOT NATTEN
Nu knackar natten på min dörr ...
och lockar med moln av drömmar
den tassar så sakta liksom förr
medan sömnens tyngd mot mig strömmar

Jag följer viljelöst med mot målet
med ögon fulla av trötthetens ok
och solen släcker det strålande bålet
när nattvakten öppnar sin slitna bok
 
"Skrivmoster" 
 
Dikterna är mina och får användas endast om mitt namn anges

 

Ovido - Quiz & Flashcards