skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 29 juli 2017

Semestervecka i Skåne m. omnejd

Av skrivmoster - 29 juli 2017 09:46

  Denna fina pion är nu överblommad men den var så fantastiskt fin under blomningen! 

 

 

Igår började jag skriva och berätta om min semestervecka i Skåne. Jag jobbade med länkar och gjorde ett som jag tyckte bra inlägg. Sen plötsligt så händer nåt ... och jag lyckas trycka bort allt! Det var verkligen onödigt men nu ska jag göra ett nytt försök. Det känns roligt att få berätta om olika saker jag upplevt och som kanske du med skulle vilja göra. 

 

När min son m. familj åkte med husvagn ner till Gullbranna (Halmstadtrakten) så fick jag åka med. Sedan blev jag hämtad av sonens svärfar för jag var bjuden att vara hos dom under den kommande veckan. Vi var ute på utflykt varje dag! Det finns så mycket att se och uppleva! 

 

Här kommer en liten redovisning över de platser vi besökte och länkar till dom så att ni kan gå in och titta och bilda er en egen uppfattning. 

 

- GRÄDDHYLLAN i Markaryd. 

http://graddhyllan.net

 

 

Här hade vi tänkt äta deras söndagsbuffé men vi hade inte räknat med att det skulle stå ett stort sällskap på gården och vänta på sin tur. När de fått sina platser var det fullsatt! Men det finns ett annat hus på samma ställe och som räknas som cafe´där vi kunde äta. Det blev inte buffe´ men väl varmrökt lax med potatissallad och härliga grönsaker. Omgivningen var vacker men vädret var lite grått just då vi var där. 

 

- BIRGIT NILSSONS MUSEUM OCH STALLCAFÉ - Beläget i Västra Karup. http://upplevbjare.se/birgit-nilsson-museum-stallkafe/

 

Där fick vi en guidning i Birgits föräldrahem som senare blev hennes sommarhus. På ett livfullt och trevligt sätt fick vi inblick i hur Birgit levt som ensambarn. Hon var dock inte bortskämd! 

Detta ställe är värt ett besök! Vi hade en solig och fin dag. 

 

- WÄRSJÖNÄS INTERIÖR OCH LANTLIV http://www.warsjonas.se/

 

Här var det vackert med vatten precis nedanför de välskötta gräsmattorna och prunkande blommorna och buskarna. Tyvärr var det mulet och blåsigt så vi valde att inte fika där utomhus. Däremot köpte jag en vacker lykta på fot som ett minne från platsen. 

 

- Milles Boutique och Café i Tockarp http://www.cafekartan.se/0483649/Milles_Boutique

 

I hemmiljö har denna tjej ordnat ett trevligt cafe´där man sitter i de möbler som ingår i hennes försäljning. Hon erbjuder hembakat bröd i väl tilltagna bitar. Afternoon Tea och mycket annat kan man också njuta av. Här finns mycket att gå omkring och titta på fast det kan upplevas som lite trångt. Eftersom jag har ett överflöd av saker själv, så köpte jag endast en påse te på lös vikt. Mycket trevligt bemötande! 

 

- SOLBACKEN  i Båstad http://www.solbacken.eu/

 

På en höjd i Båstad ligger detta mysiga café. Man får gå via rätt många trappsteg om man ska komma till de mysiga bersåerna på olika platåer. Det var det värt! Vi njöt av deras otroligt goda våfflor med sylt och grädde och kaffe förstås. En hundring per person får man betala! Smakar det så kostar det! Vilken fin upplevelse med denna utsikt och mysfaktorn var hög! Naturligtvis så körde vi en sväng i centrum och det var som oftast gott om folk i rörelse. Tennisveckan var ju igång. 

 

- LOPPIS är kul! http://www.svenskaloppisar.se/visaloppis.asp?id=10311

 

Vi gjorde ett besök och gick runt och tittade på SÅ MYCKET! Det blev inget köpt denna gången. Jag skulle kunna ha eget loppis!! Detta var Citykyrkans loppis i Örkelljunga. Däremot fikade vi i deras café och där var det hembakat och mycket gott som bjöds. 

 

- FAMILIA I HYLLINGE http://www.familiakopcentrum.se/butiker/

 

Vad är en semester utan shopping?! Vi besökte alltså köpcentret i Hyllinge och där fanns det gott om butiker samlade i en galleria. Köplusten vaknade och det följde med ett och annat. Om man kan fynda är det svårt att låta bli! Ett planerat inköp blev det också. Jag köpte ett nytt armbandsur för jag har tröttnat på alla reklamklockor som inte håller. Armbandet är slut i ett nafs ...  Nu hittade jag en större klocka som var i rose´ och räknades som ett smycke. Inte mig emot! Jag behöver ju inte bada i den! Den var dessutom för halva priset! 

 

- CAFE´ KILLERÖD http://www.cafe-killerod.se/

http://www.cafe-killerod.se/Historia

 

Jag vill nog säga, att detta besök var något utöver det vanliga! Hoppas ni går in och tittar och scrollar neråt och får se alla fina bilder! Det är ingen överdrift att kalla det "kungligt". Greve Carl Johan Bernadotte skulle fira sin 80-årsdag och då fick detta café uppdraget att baka och det blev en tryffelbiskvi, som senare fick grevens namn. De har även tryffeltårta och mycket annat gott. Läs och gå på upptäcktsfärd på Killeröd! 

Vi satt på den stora ovala "balkongen" med utsikt över Skälderviken och landskapet. Det var som en dröm! Likaså det vi fikade - en mördegskakform fylld med vaniljkräm, hallonsylt, grädde och massor av stora hallon! Detta glömmer jag aldrig! 

 

-GULLBRANNAGÅRDEN  http://gullbrannagarden.se/

 

Naturligtvis blev det en tur till Gullbranna där sonen med familj som vanligt firar husvagnssemester varje sommar. Det var en toppenfin dag och vi fick vara med när flickorna med hjälp av morfar byggde sina tävlingsbåtar. Senare på dagen var det båtrace i bäcken och det lämnades in och registrerades över 100 båtar. Hur de tävlande lyckades var lite olika. En del båtar hamnade upp och ner, andra fastnade i kanten på bäcken medan somliga flöt på i bästa fart och de blev förstås vinnare. Det var rätt trångt när båtarna gick i gång men det blev 12 heat för att minimera trängseln. Vi hann äta i restaurangen innan vi tackade för oss och vände hemåt. 

 

Jag tror att jag kommit ihåg alla platser vi besökt ... det blev en fullspäckad vecka men otroligt trevlig! Det var verkligen pensionat med helpension! Så ompysslad och omhuldad som jag blev går inte att vara nog tacksam för. Vi morföräldrar- och farförälder trivs så bra tillsammans och har stor glädje av varandra. 

Nu lever jag på nya minnen! 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards