skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 25 augusti 2016

Av skrivmoster - 25 augusti 2016 18:24

 

Undrar om jag ska få tillbaka min blogglust ... det går så trögt att ta sig hit och försöka förmedla något av intresse för er som kanske läser.

 

Sommaren har hittat tillbaka till oss här nere i söder. Idag är det +28 gr i skuggan och klockan är snart 18.30 Det är ofattbart efter en tid av vankelmod med sol och regn om vartannat. Hela augusti har hittills bara runnit iväg som regnvattnet.

 

Jag hörde att barnbarnen var på badplatsen en bit bort idag för de ville absolut bada. Klart de vill när det är så varmt! Jag var med min väninna till lilla polkagrisstaden och veckohandlade mat. Det är som ett träningspass att först via hjärnaktivitet komma fram till vad man ska handla, gå och plocka ihop allt, få upp det på bandet och sen packa i väskorna. Så ut med allt i bilen , in med hela härligheten i huset, packa upp, plocka in i kyl, frys och skafferi. Sen är man helt slut!

 

Vi tog en kopp kaffe på altanen när det hela var över och det var så underbart skönt att pusta ut där. Solen syntes inte till men det var så varmt och lugnt. Jag fortsatte att läsa ur min nuvarande bok - "Sekten på Dimön" och den håller mig intresserad så jag läser vidare. Jag har så många böcker att läsa så jag vill gärna vidare så jag sen får välja ännu en bok som verkar intressant.

 

Jag lyssnade på Karlavagnen en stund igår kväll och somnade med värdefulla ord inom mig. Det handlade bl.a om de som är drabbade av någon sjukdom t.ex och hur de hanterar detta. En tjej hon valde glädjen och att se positivt på livet. Inte för att det botar hennes sjukdom utan för att hon lättare skulle ta sig igenom den. Varenda en av oss har samma möjlighet - att göra ett val varje dag. Välja glädjen eller gå i de negativa spåren och absolut inte må ett dugg bättre. Vi bär alla på olika tyngder i vårt liv, bördor som läggs på våra axlar. Inte blir de lättare av att gå och sucka och vara nedstämd. Fast det får man också vara ibland. Däremot är det bra om grundstämningen är i positiv anda. Varje dag finns något att känna glädje över - stort som smått.

 

Även för mig har livet genomgått en radikal förändring i och med det uppbrott vi gjorde efter dryga 50 år tillsammans. Vi möttes av svår sjukdom, som gjorde att vi tog nya beslut. Huset såldes och vi flyttade 120 mil neråt landet till barnbarnen. Det är nu 3 år sedan. I sommar har vi sålt sommarstugan där uppe i norr. Livet är inte som det varit. Nu fyller vi det med annat innehåll och vi tar dagen som den kommer. Varje dag bjuds vi på glädjeämnen. Det är inte alltid man ser dom direkt. Men de visar sig och vi får spara på nya minnen - både i glädje och sorg.

 

"Gårdagen är förbi, morgondagen har vi inte sett men idag hjälper Herren".

 

 

Skapa flashcards