skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 4 maj 2016

Av skrivmoster - 4 maj 2016 21:22

 

 

Idag kom sommaren! Plötsligt var björkarna utslagna på många ställen. Det blev varmt och solen sken. Parasollet åkte fram och sommarkänslan infann sig. Min kära vän Hanna ringde och undrade om jag ville hänga med på en liten tur .. klart jag ville!

Vi åkte många små vägar kantade av idyll - sjöar med glittrande vatten och svanar och gäss både på land och i det våta, jordbruksmarker där bönderna harvade inför sådd, vackra hus, vitsippor vart än vi tittade - på slänter, diken ...och i skogen där det vita låg som mattor och gröna ängar med steniga inslag omkring.
Det var ett stycke Småland, som bjöd på mycket av det landskapet står för. Vi gjorde ett stopp på en handelsträdgård där ögat fick ännu mera att se och spara. Blommor är alltid en fröjd att se och dofta på.

 

     

Hannas lilla gula Folka kryssade sig fram från by till by och jag bara njöt av att få komma med ut till de platser jag hört namnet på men aldrig sett förr. En del kände jag igen förstås, som Bunn, som är en fantastiskt vacker plats med bebyggelse i etage med Bunnsjön nedanför.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bunn_(ort)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bunn

TACK Hanna för att du gör mig så glad och är en så fin vän!

 
Bunn är en småort i Ölmstads socken i Jönköpings kommun och län, belägen några km söder om Gränna och öster om Ölmstad där avfart finns från Grännavägen (gamla Riksettan). Området norr om sjöarna Bunn och Ören kan nås via länsväg 133 Gränna-Tranås.

 

Ovido - Quiz & Flashcards