skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 7 april 2016

Tänkta tankar

Av skrivmoster - 7 april 2016 10:18

 

Efter en regnig morgon så hoppas jag på att det ska klarna upp. Men det är inte så stort hopp än ... De söta blommorna på bilden plockade mina söta barnbarn "som tröst" när jag hade ramlat häromdagen. De är så rara och omtänksamma!

 

I tisdags ville jag så gärna gå på symötet. Vi är en liten grupp som känner varandra väl och då går det lättare att vara med även om man ser ut som jag gör nu. Upptäckte strax innan jag skulle iväg, att jag var blå kring ögonen - ja djupt blålila. Det kom "dagen efter" så att säga och var nog när glasögonen tryckte till vid fallet. Men det hindrade inte att jag gick iväg. Vi hade som alltid en trevlig stund och man får känna glädje. När jag gick hem hade jag två blommor med mig från lotteriet.

 

Nu har blånaden spritt sig under ögat och jag ser inte alls trevlig ut. Om man inte vet, så kan man tro att det är något väldigt hemskt som hänt mig. Då det inte är misshandel, så känns det överkomligt och övergående. Det är en ytlig skada - inte något som skadat min själ.

 

Vi har gott om kajor här på vårt område. De kommer i flockar. En ensam gråsparv satt här i häcken och tittade sig omkring. Skatorna håller sig på behörigt avstånd när kajorna kommer. Duvorna vill gärna hålla till inne i carporten och det gillar vi inte. Dom "skiter" på bilen - stora fläckar. Nu sätter sig kajorna på taket på grannhuset. Där har de överblick och kan hålla koll.

 

Åkrarna börjar lysa vackert gröna nu. Gödsling och regn är nog väldigt gynnsamt. Uppe i norr hör jag att snön fallit än en gång och spätt på vinterkänslan. Glad att jag slipper detta.

 

Igår kväll skrev jag en dikt i all hast med viss ironi.

 

Mörk aprilkväll
med regnprickar på fönstret
trötta ögon söker ljuspunkter
lätt mörbultad kvinnokropp
krönt med blåtiror under glasögonen...
ser värre ut än det egentligen är
känner mig som en övermogen fallfrukt
som plötsligt dimper i marken
bäst att gå och lägga sig
hoppas på morgondagen
och nya färger kring ögonen
vanligtvis i svenska färger
blått och gult
fosterländskt så det förslår

©Skrivmoster

Små tankar en kväll efter mitt "platta fall" på asfalten ...

 

 
 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

8 april 2016 11:18

Vilka gulliga flickor du har som är så omtänksamma mot dig. Det är kärlek det och värmer ett fammohjärta eller hur. Som tur var så fick vi inte snö i Piteå, allt kom i regn. Men bara en bit in i landet så tror jag nog att snön visade sig. Här är det bara fläckar och snön har verkligen tinat sista veckan. Tittar ut genom mitt jobbfönster - har lunch just nu - och kan bara se gräsmattor och torra vägar. Helgen har snart kommit och det känns skönt - själv skall jag städa vardagsrummet i helgen. Detta rum och ett litet sovrum har jag kvar av vårstädningen. Så himla skönt. Men sen skall det ju rensas ordentligt vad gäller prylar och sånt - iväg på Kupan eller Köp och säljsajter. Måste "lätta upp" hemmavid med allt det som är för mycket av. Jag önskar dig en härlig helg - kram på dig.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

10 april 2016 08:52

Ja dessa flickor är guld värda! De är så kärleksfulla och gör min dag för jämnan! Härligt att ni ser slutet på vintern. Den har varit lång för er. I natt tog jag in violerna för det blev frost. Nu är det borta och solen skiner.
Jag har inte börjat vårstäda men det ska bli. Har inte så stort att ge mig på som förr. Större yta men mindre antal rum och skrymslen och vrår. Rensa behöver man verkligen och jag får nog försöka med det också. Ha en fin helg! Kram till dej!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards