skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 1 april 2016

Blandade tankar

Av skrivmoster - 1 april 2016 16:54

 

 

Igår sen eftermiddag blev himlen alldeles mörk och plötsligt så började det att hagla och regna. Efteråt blev himlen dramatiskt vacker.

 

Idag har det varit rätt stadigt med solsken och vi åkte till lilla polkagrisstaden och veckohandlade. Jag tog med mig ett par böcker som jag lämnade på ICA och COOP. Hoppas det är någon som tog böckerna och blev glad!

 

För tillfället läser jag en väldigt bra och spännande bok som heter "Prästens lilla flicka". Den kallas psykologisk spänningsroman och det passar mig perfekt. Att handlingen till stor del är förlagd till en stad i södra Norrland, där jag känner mig rätt hemtam, gör ju inte saken sämre. Jag gillar pocketböcker!

 

Tvätten står här utanför köksfönstret och torkar i solen, som är riktigt varm mot denna vägg. Det är så härligt med nytvättade kläder som doftar frisk luft!

 

Snart är det dags för matlagning för kvällen. Jag ser fram emot en lugn kväll då jag inte har nåt som väntar på att bli gjort.

 

Nu har den flerfärgade ljungen gjort sitt och det är dags att köpa penséer och plantera ut i blomlådan nedanför köksfönstret. En del har redann gjort det men jag har ju kvar min norrländska försiktighet med tanke på att det "bara" är aprils första dag.

 

Har ni blivit lurade idag? Hittills har jag klarat mig. De har så osannolika nyheter i tidningarna så man känner på en gång att det är bara "nys". En del är roliga - andra bara skräp ...

 

Igår var vi på det stora sjukhuset igen. Nu är det dags för att få hem en syrgasapparat så det blir lite lättare för mannen att andas utan att det känns som om det är genom sugrör. Det är bra att det i alla fall finns lite lindring även om det inte finns något som botar. Hans sjukdom är "ovanlig" och det är inte många som känner till dess framfart. För hans del har det tagit år med stadig försämring. Man får försöka att känna tacksamhet över det som görs även om vi vet, att det inte hejdar sjukdomens förlopp. "En dag i taget" ... och anpassning till att allt inte kan vara som förr. Det är vad som gäller.

 
 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

5 april 2016 11:08

Jag brukar också sätta ut nån gång i april dom söta penseerna. Dom tål ju ändå ganska så många minusgrader. Jag beklagar att din make är sjuk, det är så trist att se en nära kär människa vara sjuk och inte orka som förr. Inte nog med att åldern gör att man inte orkar som tidigare, utan att sjukdomar också skall spöka. Men man får nog försöka glädjas åt allt som bara kan göra en glad och tacksam. Jag brukar tänka att många bara strävar efter prylar och har ett sådant habegär så det är inte sant, men vad spelar det för roll om man inte är frisk. Jag tycker man skall kunna njuta av dom små tingen, det är inte dessa döda oviktiga ting som gör en lycklig och glad. Jag brukar många gånger säga att jag har då inte stora pretantioner, jag kan vara glad för det minsta lilla och njuta av att sitta ute med C på altanen och lyssna på fågelkvitter och höra vindens sus. Kram

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

6 april 2016 10:20

Det är tråkigt när man inte kan få ha en vardag som rullar på utan inslag av sjukdom. Men ... det är bara att ta vara på dag för dag.
Prylar i sig gör viss trevnad och jag menar inte att man ska behöva avstå från sånt. Men det är ju trots allt så mycket annat, som är livets goda. Det gäller bara att se sig omkring och känna efter inombords vad man mår bra av. Kram och tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards