skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 30 mars 2016

Sann mot sig själv och andra

Av skrivmoster - 30 mars 2016 08:29

 

Idag behövs det nåt som lyser upp tillvaron för det är fasligt grått och det kommer regnprickar på fönstret. Det är nästan så man vill vända om och gå tillbaka till sängen och tillbringa dagen där! Jo jo ... det går att ha sån önskan när man är frisk och kan stiga upp när man vill. Är man sjuk kan sängen bli till ett "fängelse" ... Man får se upp med vad man önskar sig.

 

Det lilla jag plockade fram till påsk kommer jag att plocka bort idag och så är ordningen återställd. Det var roligt så länge det varade! Kort och intensivt.

 

För övrigt kommer jag inte att utföra några stordåd idag. Lite tvätt ska tas om hand och mat ska vi ha förstås. Det får bli dagens "krav". Jag är sugen på att sätta mig och läsa en av alla böcker som väntar på att få ge mig underhållning. Numera lägger jag inte pengarna på dyra böcker utan det blir pocket och sen kan jag ge vidare eller med gott samvete låta dem ligga kvar. De är så praktiska att ha med sig i olika sammanhang.

 

"Att ljuga beror på rädsla" läser jag i Olle Carlsson bok "Just idag 365 tankar för sinnesro" (rekommenderas!) Vi är rädda för att säga som det är för vi vet inte vad konsekvenserna blir. Det tål att tänkas på kära vänner! Är vi så fega, att vi istället lindar in och brer på rena fantasier, för att vi inte vågar stå för det som vi sagt eller gjort?

Jag tror inte att någon av oss kan svära sig fri ifrån, att vi farit våldsamt fram med sanningen en eller hellre flera gånger. Sån är människan. Det är nog ingen som vågar säga att man aldrig ljugit. Sedan är frågan varför man i så fall ljög? Troligen p.g.a feghet och rädsla för konsekvenserna. Precis som han säger i boken. Det är viktigt att vara sann mot sig själv för att kunna vara sann mot andra.

 
 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

30 mars 2016 11:21

Ja nog är det som du skriver att sängen kan bli till ett fängelse också, inte bara skönt så att säga. Hade inte heller nåt påskigt framme, bara ute på bron lite påskris. Brukar ha någon tupp - men i år tog jag aldrig fram den. Det blev påsk i alla fall. Pocketböcker köper även jag och delar med mig - både bland mina vänner och på jobbet, lätt att handskas med istället för dom tunga inbundna böckerna.Och billigare. Vädret är grått även i Piteå, 6 plusgrader. Det där med att ljuga ibland, ja jag måste nog instämma i det du skriver. För vem har inte levererat en vit lögn av någon anledning. Ha det gott i gråvädret - kram.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

30 mars 2016 16:11

Tack för att du kom hit och läste! Jag är den sämsta på att läsa i andras bloggar. Det blir så sporadiskt och jag ger mig inte tid. Jag fastnar nog länge här ...

Ha det gott! Kram

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

30 mars 2016 15:49

Hej. tror det var längesedan jag var här och hälsade på. blogglistan är så lantång att jag får ta er pö om pö under veckorna.
Intressant inlägg det här. Den boktiteln känner jag igen så nu har den blivit noterade på min "att läsa" lista. Hm... den är så lång eftersom det är så många intressanta, jag älskar böcker som utvecklar mig. Nu kommer "menet", det blir bara läst vid läggdags så du kan ju tänka dig hur lite som blir läst. Varenda gång någon tipsar om en bok tänker jag: Varför prioriterar jag inte att läsa under mina E-K tider under dagen. Svaret har jag egentligen, det är att jag har för många intressen. Sticka, måla, blogga, marknadsföra, signera min bok......Jo, prioritet är ordet. Vissa böcker ska man nog ha i bokhyllan, som den du skriver om t.e.x En jag har lånat på biblioteket som heter "Hjärnan bakom allt" har jag, som brukligt tänkt att göra anteckningar ifrån (också ett jag vill projekt) Det hade nog varit bättre att köpa den.

Stor kram till dig.

http://www.steeperz.com

skrivmoster

30 mars 2016 16:09

Tack snälla för besöket! Jag borde inte förvänta mig något alls här eftersom jag är så dålig på att få tid att snurra runt och hälsa på vänners bloggar. Jag har som du "för mycket" som tar min tid och som jag prioriterar. Är glad över att du ändå tog dig tid!

Böcker är goda vänner ... jag läser en idag som heter "Prästens lilla flicka". Den fångade mig direkt och då är det en i mina ögon bra bok!
Ha en fin fortsättning på dagen! Kram

 
Znogge

Znogge

30 mars 2016 21:42

Det var verkligen kloka ord som du/ni avslutade med!

http://znogge.wordpress.com

skrivmoster

1 april 2016 16:51

Tack för att du läste och skrev kommentar!

Trevlig helg!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

1 april 2016 08:33

Hoppas du har en solig dag idag. Livet blir ljusare och oftast lättare. Så du läser pocketböcker. Det var flera år sedan jag slutade med de praktiskt små formaten. Jag vill ha 12 punkter för att trivas med läsningen. Det viktigaste för mig är att vara sann mot mig själv först. Då får jag en bra grund. Sedan vågar jag inte till 100 % berätta mina åsikter/sanningar öppet. Jag tror inte det samhället skulle fungera. Fast det är rätt "häftigt" när en del bara säger rakt ut vad de tänker. Det kan bli roligt och avväpnande, men det kan också såra djupt. Ack ja. Det är inte lätt att vara människa och ska kanske inte vara det heller. Idag är en speciell dag för mig. Om min mamma levt skulle hon fyllt 90 år idag. Kram Bosse

http://bosseliden.wordpres.com

skrivmoster

1 april 2016 16:50

Hej! Än så länge kan jag läsa pocketböcker men jag läser helst i dagsljus.
Nej inte vågar jag heller säga till 100% ja inte ens till 85% det jag tycker och tänker inom mig. Det är lätt att man talar först och tänker sen och det kan bli tråkigheter av det. Då tiger jag hellre. Ibland avundas jag personer som säger rakt ut och skriver "sanningar" och engagerar sig. Men samtidigt så är jag glad att jag inte "vågar" allt för det som inte känns rätt inom mig är tänkt att stanna där.

Jag brukar som du tänka på mina föräldrar särskilt på deras födelsedag. Mina föräldrar har varit borta så länge att de med råge passerat hundraårsdagen. Idag är det vanligt att föräldrar lever till minst 90 år. Om de får vara friska ..

Kram och trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards