skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 30 mars 2016

Av skrivmoster - 30 mars 2016 08:29

 

Idag behövs det nåt som lyser upp tillvaron för det är fasligt grått och det kommer regnprickar på fönstret. Det är nästan så man vill vända om och gå tillbaka till sängen och tillbringa dagen där! Jo jo ... det går att ha sån önskan när man är frisk och kan stiga upp när man vill. Är man sjuk kan sängen bli till ett "fängelse" ... Man får se upp med vad man önskar sig.

 

Det lilla jag plockade fram till påsk kommer jag att plocka bort idag och så är ordningen återställd. Det var roligt så länge det varade! Kort och intensivt.

 

För övrigt kommer jag inte att utföra några stordåd idag. Lite tvätt ska tas om hand och mat ska vi ha förstås. Det får bli dagens "krav". Jag är sugen på att sätta mig och läsa en av alla böcker som väntar på att få ge mig underhållning. Numera lägger jag inte pengarna på dyra böcker utan det blir pocket och sen kan jag ge vidare eller med gott samvete låta dem ligga kvar. De är så praktiska att ha med sig i olika sammanhang.

 

"Att ljuga beror på rädsla" läser jag i Olle Carlsson bok "Just idag 365 tankar för sinnesro" (rekommenderas!) Vi är rädda för att säga som det är för vi vet inte vad konsekvenserna blir. Det tål att tänkas på kära vänner! Är vi så fega, att vi istället lindar in och brer på rena fantasier, för att vi inte vågar stå för det som vi sagt eller gjort?

Jag tror inte att någon av oss kan svära sig fri ifrån, att vi farit våldsamt fram med sanningen en eller hellre flera gånger. Sån är människan. Det är nog ingen som vågar säga att man aldrig ljugit. Sedan är frågan varför man i så fall ljög? Troligen p.g.a feghet och rädsla för konsekvenserna. Precis som han säger i boken. Det är viktigt att vara sann mot sig själv för att kunna vara sann mot andra.

Ovido - Quiz & Flashcards