skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 20 mars 2016

Festligt, jordbävning och vårtecken

Av skrivmoster - 20 mars 2016 11:04

 

Visst är våren här!


Stilla söndag och strålande solsken. Jag var på fest igår kväll med min vän Hanna. Det var påskfest i Hembygdsgården Klockaregården. Det är ett mysigt gammalt hus med höga trösklar, gammal inredning och känsla i väggarna. Golvet är trägolv och allt andas "dåtid". Det är alltid välbesökt när det anordnas något kring hembygdsgården. Vi gick med som medlemmar för att "komma in" i byn och dess gemenskap. Det känns bra!

 

Det var dukat till buffé och vi lät oss väl smaka av sillen, äggen, Jansson, prinskorv och köttbullar. Hembakat gott bröd till förstås. Alla platser nere i det "största" rummet var fullsatta så en del gick en trappa upp och satt där. Det pratades en hel del och skratten satt nära till hands. Ordförande Tore stod för ett Melodikryss som vi fick lösa. Vi löste individuellt men hjälpte ändå varandra. Så de fem vid vårt bord hade alla rätt. Då blev det dragning och Hanna vann ett påskägg. Vi andra fick komma fram och svara på ja och nej-frågor som utslagning. Kvar blev Miriam som vann ett tröstpris. Det var trevligt!

 

Avslutningsvis drack vi kaffe och åt en jättegod morotskaka. Sista punkten var dragning i de lotterier som såldes och jag vann en burk gelé av röda vinbär. Av vännen Ing-Mari fick jag en förpackning vaktelägg, som kom från orten.

 

När jag kom hem igen var jag så pigg att jag inte kunde gå och lägga mig. Klockan var drygt 22 så jag blev uppe till 23.30 för då trodde jag att det skulle gå att somna. Men pyttsan! Klockan blev 1 innan mina ögon föll igen. Så klart var jag vaken efter klockan 6 och steg upp då.

 

Det första jag läste om på morgonen var jordbävningen som hänt vid 23-tiden igår kväll i bl.a Piteå! Den var kraftig och höll sig kring 4 på Richterskalan. Ovanligt för vårt land. Så kraftig har ingen varit på 100 år. Jag upplevde en lättare jordbävning en kväll 2010 då jag lagt mig och det lät som om det kom någon högljudd lastbil och skrapade asfalten utanför. Samtidigt så skakade sängen där jag låg. Nu verkar det ha gått bra och inga stora skador är rapporterade. Jag läste dock om en man som fått sprickor i sin fasad på huset. Det var ett betonghus.

 

Vi har varit förskonade från naturkatastrofer i vårt land och det för osökt mina tankar till Japan t.ex där min vän bor och som ser jordbävningar som något "som bara händer". Där får de ofta vidare konsekvenser än vi fått uppleva. Jag är glad åt att slippa sånt ...

 

Här utanför mitt fönster flyger de två fjärilarna som kom och gjorde mig sällskap häromdagen när jag satt i solen. De verkar trivas här. Kanske är det min blomma i rabatten som ger dem det de behöver.

 

 

 
 
wiper

wiper

22 mars 2016 19:16

Våren är verkligen här nu. Förstår att ni har det härligt som bor så idylliskt och har uteplatser. Vad kul att du och en vän varit på påskfest. Vad gott ni åt också, sen att det blev aktiviteter gör ju inte saken sämre, grattis till vinsten och gåvan. Förstår att du inte kunde sova för man blir ju så uppe i varv när man kommer hem från nåt kul man gjort. Känner igen mig i det du skriver. Vi är ju lite högvarvare båda två. Inget vidare med jordbävningen för man blir ju även rädd när saker börjar skaka och man vet ju aldrig vad som kan hända. Vi var ju med om stormen Gudrun och den natten gick det inte att sova och vårt tak blev skadat och ett träd föll på grannens flaggstång. Det får en att tänka på länder där sånt händer och ännu värre saker. Vi har verkligen varit förskonade

Fint att ni har fjärilar som kommer nära

Ha nu en fin kväll
kramar

http://www.wiper.bloggplatsen.se

skrivmoster

22 mars 2016 20:31

Tack Malin för titten och för din fina kommentar som jag tyckte om! Vi är förskonade från mycket men idag har jag fått känna, att det onda kryper närmare ... Det är hemskt när oskyldiga får sätta livet till för terrorism. Detta våld!!

Ha en fin kväll och lev gott! Kram!

 
wiper

wiper

24 mars 2016 07:30

Ja du ondskan kryper närmare och ingen sitter säker. Fattar inte hur såna människor fungerar. Nu detta med terrorn i Belgien är ju fruktansvärt. Oskyldiga människor får sätta livet till

kram

http://www.wiper.bloggplatsen.se

skrivmoster

24 mars 2016 10:39

Ja hur ska man kunna fatta detta hemska och att nån är så ondskefull?

Glad Påsk Malin och mr T.

 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

30 mars 2016 12:41

Du verkar ha haft en riktigt trevlig kväll. Så himla mysigt och roligt med sån där gemenskap. Och att man dessutom vinner är ju heller inte helt fel! Ja du må tro man höll på att sätta tungan i halsen när det dånade till i huset den där kvällen! Kring 22-tiden var det. Man trodde inte det var sant. Först tänkte jag att det var någon stor lastbil på Munksundsvägen som körde förbi, vi har ju husgaveln mot den vägen. Men en jordbävning - HÄR!

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

30 mars 2016 16:10

Ja fy vilken upplevelse att känna ett jordskalv av den kalibern. Det förra var nog tyckte jag och det var ju bara en fjutt i jämförelse.

Vi har mycket mysigt här! Det måste jag dela med mig av ...

Kram !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Skapa flashcards