skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 3 mars 2016

Av skrivmoster - 3 mars 2016 18:43

 


Nu står det ett anslag på vår entrédörr som säger att här är "Förskolan Indianen" ...  Det är barnen som kommit på en strålande idé istället för "Farmors förskola". Det blev en otrolig aktivitet på eftermiddan och det sattes upp skyltar på varje dörr i lägenheten där det står de olika avdelningarnas namn.

 

 

 

Det finns en avdelning som heter Grimman också! Jag har fullt sjå med att få detta projekt att gå runt eftersom jag är ensam personal!!

 

Det är bara att njuta och glädjas åt deras kreativitet och uppfinningsförmåga. Det värsta för den största flickan var, att hon fått stanna så kort stund eftersom de måste hem för att deras familjeschema skulle fungera. Hon fick bara en timme här idag och det var ju helt värdelöst. Jag lovade att hon får ringa och så bestämmer vi en annan dag under helgen. Hon bokade direkt lördag och då skulle hon minsann komma direkt efter frukost och stanna hela dagen! "Jag med" pep den lilla i bakgrunden ... Hon som varit här tre dagar på raken! Det är helt underbart att dom verkligen VILL vara här och att de trivs så bra!

 

Själv hade jag en mormor som jag tyckte så mycket om men som bodde rätt långt ifrån oss. Vi sågs mestadels på somrarna. Någon farmor har jag inte heller haft för hon dog ju när jag var två år. Morfar och farfar är inte heller dom personer som jag fått träffa. De dog i förtid så att säga. Sjukdomar som idag är lättbotade var dödliga förr.

 

Jag tycker, att vi som mor- och farföräldrar har en stor uppgift i våra barnbarns liv. Dessutom är det en förmån, att få vara med och se barnen växa upp och följa med i deras utveckling. Det är ingen självklarhet. Även om barnens föräldrar är våra egna barn, stämmer det inte alltid och olika händelser gör, att en hel del mor- och farföräldrar ställs utanför denna fantastiska upplevelse. Utan att vara dömande, tycker jag att det är en stor förlust för båda parter. Det säger jag utan att för den skull veta bakgrunden till att dörren stängts.

 

Ibland undrar jag över, hur man som förälder orkar att bryta med sina

barn ... Det måste nog till något oerhört svårt, som inte går att komma över. Även om barnen blir vuxna så är man fortfarande förälder. "En gång förälder, alltid förälder" ... Den kärlek och tacksamhet som man känner när ett barn föds går inte att jämföra med något annat. Förutom den starka kärleken så uppträder också en beskyddarinstinkt, man blir en tigrinna .. man önskar sitt barn det allra bästa, en trygghet och harmoni.

 

Alla är inte lika lyckligt lottade som jag känner mig. Jag fick två barn av kärlek som gåva och senare två små barnbarn. Jag är ytterst tacksam för mina barn och för de små barnen och att jag får vara en del i deras liv. Det skulle jag önska att ALLA fick uppleva och slösa med sin kärlek!

Skapa flashcards