skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 26 februari 2016

Kröjmlås, mötto och lite annat

Av skrivmoster - 26 februari 2016 09:17

 

En strålande vacker morgon! Natten har varit kall. Jag har hängt ut våra täcken till vädring och ska bädda rent i sängarna. Sen fick jag en liten ide´ när jag var in till en granne igår på födelsedagsfika. Nu ska jag flytta byrån som står i vägen inne i klädkammaren och sätta den i sovrummet! Då kan man äntligen ta sig in i klädkammaren utan att använda diverse gymnastiska övningar! Dom har mycket mera möbler än vi i det rummet och vi har likadana lägenheter. Så det bör gå väldigt bra.

 

Idag tänkte jag filosofera lite över några ord igen. Jag har valt ett dialektalt ord som jag tycker låter så roligt. Det kommer från Pitebondskan och ordet är KRÖJMLÅS. Jag har lärt mig många roliga ord under alla år jag bott i Norrbotten som inflyttad - inte infödd.

 

Kröjmlås är ordet för någon som klagar och gnäller. "Dö sko it kröjm" ... Nä man ska inte klaga. Men ibland gör man det i alla fall. När du klagar så kröjm du och om du jämt klagar så är du ett kröjmlås skulle man kanske kunna säga.

 

Ett annat roligt ord från Pitebondskan är "mötto" ... Är du det så är du inte så trevlig. Du är ganska besvärlig och negativ. "Honna jär så mötto!" Det vill man ju inte att folk ska säga om en.

 

Tredje ordet jag ska ta med idag är "beschvärschfåtti" som betyder att man är rädd för besväret. Man varken orkar, ids, eller har lust. (besvärsfattig).

Inte heller ett positivt omdöme man vill ha. Jag skriver orden som de låter när man säger dom och det är till att öva för att få rätta uttalet.Jag har haft många år att öva på men inte använt orden ofta ändå.

 

Nu lämnar jag bloggen för att dricka kaffe och äta en smörgås i min andra frukost. Första frukost var väldigt tidigt idag. Men så blir det när man lägger sig tidigt på kvällen. När man sovit sina timmar så vaknar man!

 

 

 
 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

26 februari 2016 17:05

Inget av de tre orden vill jag höra bakom min rygg. Men om så skulle ske vet jag i alla fall vad folk menar. Hm! Kanske bättre att jag inte vetat. För det man inte vet har man inte ont av.
Trevlig helg.

http://bosseliden.wordpress.com

skrivmoster

26 februari 2016 19:03

Jag valde tre mindre trevliga ord! Men kanske jag kan komma på nåt roligare och som lockar mera att förknippas med!

Trevlig helg tillbaka!

 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

9 mars 2016 11:07

Jag skrattar gott åt pitebondskan. Jag är ju själv inflyttad från Kalix och nog har man lärt sig en del ord sen -73. Jag minns första ordet som jag funderade över. Det var ordet åssit. Jag frågade någon vad det betyder. Ingentiing fick jag till svar. Jag blev nästan irriterad och sa: Men nog måste det väl ändå betyda någonting! Ja men det betyder ju ingenting. *fnissar* så det kan bli. Kul med dialekter.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

9 mars 2016 11:41

Pitebondskan har många roliga ord och första gången jag hörde den så blev jag så förvånad! Lät så bred och inte vacker ... helst inte när vackra tjejer pratade ... Ursäkta men jag tror jag tycker likadant än och det har jag fått skäll för att jag tycker. Men man ska ju stå för det man tycker! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Skapa flashcards