skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 24 februari 2016

Var generös - uppmuntra!

Av skrivmoster - 24 februari 2016 21:26

 

Äntligen blev barnbarnen så friska att vi kunde få träffas! Det blev en härlig eftermiddag med mycket prat, skratt och annat. Det är så fantastiskt att få uppleva deras kloka tankar och deras härliga kramar.

Vilken underbar lycka att man får vara med och dela deras liv!

 

Idag har jag gjort något som inte är så fruktansvärt roligt men nödvändigt. Jag har tömt hela kylen, plockat ut allt som går att diska och så har jag rensat bort det som "kommit på sidan". Nu har jag en väldigt ren och fräsch plats klar för det som ska inhandlas imorgon. Jag torkar ju ur och håller efter varje vecka men ibland behövs det en grundligare genomgång.

 

Jag älskar ju min bok "365 tankar för sinnesro" som jag läser varje morgon. Det är så kloka saker som står där och många gånger så talar de direkt till mig. Idag den 24 februari när Mattias och Mats har namnsdag, så står det så här i boken:

 

"I begynnelsen var ordet. Är det något som förstör och ödelägger våra relationer så är det hur vi slarvar med vad vi säger. Våra hala och vassa tungor som vi låter slinta och inte är vaksamma på. Ord har en skapande effekt. Ett förfluget sårande ord någon sagt till oss eller om oss kan i ett svagt ögonblick hemsöka oss gång på gång, som ett eko från det förflutna. På samma sätt kan ett varmt och vänligt ord förändra en situation fullständigt."

 

Visst är det sant, allt som står där. Ord är som skarpa svärd läste jag en gång. Då förstår man att det är viktigt att vara varsam med orden och inte låta dem flyga ut och såra någon. En del har svårt för att få fram de ord de vill säga medan andra pratar obehindrat på både in- och utandning. Frågan är ändå vem som får mest sagt vad gäller ordens innehåll ... Ett vänligt ord är aldrig fel. Ett uppmuntrande ord likaså. Ibland undrar jag varför det är så svårt att ge någon annan beröm, säga att man delar deras glädje i något sammanhang eller bara berätta att man tycker mycket om personen och känner respekt och beundran.

 

Alla är duktiga på något och jag tror att det stärker att få veta, att det man gör är bra. Vi har alla olika gåvor och behövs i vår värld.

Någon är duktig på matlagning, bakning eller handarbete. Andra är duktiga på att måla tavlor, rita eller skriva texter och böcker. De som tar hand om våra barn och åldringar är beundransvärda. Säger vi det till dem? Det finns alltid något eller någon som man bör uppmuntra och säga något positivt till.

 

Jag läste idag att Marcus Birro fick uppskattning av en kassörska på ICA, som ville hälsa på honom och berätta att han skriver så bra och det tycker även hennes bekanta. Detta gjorde honom så glad! Jag förstår att han verkligen tog detta till sitt hjärta.

 

I norr när jag bodde där så skrev jag ofta i vår lokaltidning och fick in många texter och dikter. Det hände faktiskt att jag fick telefonsamtal från okända som ville tacka mig. Likaså ute på stan så mötte jag några då och då som jag kände till och som ville tacka och säga att något jag skrivit kändes i deras inre. Deras uppmuntran gick rakt in i mitt hjärta och värmde så gott!

 

Var generös och beröm, uppmuntra och tacka de personer som du tycker gör något som du uppskattar! Du kommer att må gott själv och det är ju så sant som det är sagt, att "delad glädje är dubbel glädje".

 

 

 
 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

26 februari 2016 17:29

Underbar bild och mycket tänkvärd text. Förstår att det är en bra början på dagen att läsa ur den boken. Jag älskar när man känner igen orden och betydelsen.
Jag minns fortfarande hur mysigt det var att få läsa dina dikter och tankar på 1 av 3.se och din gamla blogg. Inte blev det sämre när jag snabbt insåg att vi delade många gemensamma tankar, värderingar och åsikter trots att jag tramsar till det mer än du gör.
Tänk om det var lättare att nå ut till "vanliga" människor som inte har egen blogg, men som älskar att läsa andras ord. I min tankevärld skulle din blogg kunna vara en härlig start på dagen för åtskilliga tusentals läsare runt om i landet. De skulle må bra och trivas med dina kloka ord. Du ska veta att du har en otroligt hög lägsta nivå. Hm! Bäst att sluta där. Du kanske blir mallig. :)
Helgkram Bosse, hälsa till E och de goa tjejerna.

http://bosseliden.wordpress.com

skrivmoster

26 februari 2016 19:00

Du är verkligen så snäll och vet att bjuda på uppmuntrande ord och det tackar jag dig för! Jag blev glad över att få en manlig vän, som är så nära sina känslor och vågar bjuda på både lek och allvar. Du är en glädjespridare av stora mått! Jag kan vara nog så tramsig ibland när jag är i ett mindre sällskap där jag känner mig trygg och kan vara lite "larvig". Det finns mycket barn inom mig än och kom inte och säg, att jag är gammal, för det har jag då inte alls fattat! Det är härligt att vara ung och sprallig i sinnet men se ut som en tant!! Mamma hon pratade alltid om "de gamla" som bodde på samma ställe som hon. Själv var hon inte alls i deras ålder fast hon levde till nästan 88 år. Sån vill jag vara! :) Tack än en gång för din fina kommentar! Kram tillbaka från oss alla till er alla! :)

 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

9 mars 2016 11:16

Håller med dig i det du skriver. Jag ger gärna komplimanger, beröm och vänliga ord. Det gör mig själv bara gott också - inte bara den andra. Och så är det ju helt gratis med, det kostar ju ingenting att vara vänlig. Återigen kära du - jag läser med glädje dina inlägg. Och känner också att jag skulle vilja kommentera under precis vart enda ett, för det du skriver träffar som oftast helt mitt i prick i mitt hjärta. Vi tänker så lika och du tar alltid upp intressanta och tänkvärda saker.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

9 mars 2016 11:38

Tack! Glad att du känner så och jag är in hos dig med och kollar om du skriver. Du har som sagt många fina inlägg och jag sitter och nickar och håller med i det du skriver.

Nu skiner solen och det är så fint! Kram till dej!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards