skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 21 februari 2016

Dumdristighet

Av skrivmoster - 21 februari 2016 13:12

 

 

Vädret har svårt för att bestämma sig idag. Det är sol och mulet om vartannat. VInden har i alla fall lugnat sig en aning. Gårdagen var så grå och slaskig att den dagen vill man fort glömma.

 

Vi bjöd vårt granngäng på köttfärssoppa till lunch och sedan fick vi ner en liten semla med kaffe också. Vi pratade, skrattade och hade väldigt trevligt. Det blir gamla historier från vårt liv som delas och även sånt som händer runt om oss i dessa tider av våld och ondska.

 

Jag tycker att det är roligt att leka med ord ... att ta ett ord och sedan plocka ner det i betydelser. Idag kom jag på ordet DUMDRISTIGHET.

Letade efter dess synonymer och fann: våghalsighet, övermod, tanklöshet och djärvhet.

 

Är det verkligen djärvt, att vara dumdristig? Nej det tycker inte jag. Det är enbart tanklöst. Ibland kan det vara våghalsigt, om man vill testa nåt t.ex och inte riktigt veta hur det slutar. Man tar till sitt övermod. För mig är dumdristighet att göra något, som man egentligen vet, att det är fel och kommer att drabba mig eller någon annan negativt på ett eller annat sätt. Jag är medveten om min dumdristighet alltså. Då är jag väl inte djärv tycker jag utan väldigt tanklös. 

 

Ett annat ord kommer en annan dag.

 

Nu är det dags att tänka på att stoppa något i magen och jag vore väl dumdristig om jag inte lyssnade på hungern ...  

 
 
Nyckelpigan/Barbro

Nyckelpigan/Barbro

22 februari 2016 11:07

Nej drumdristig skall man inte vara! Intressant och kul inlägg. Jag tycker också om att leka och bolla med ord. Och att lyssna på hungern - det måste man ju göra - annars blir det bara så tokigt *fnissar*. Ha det bra idag - kram från ett snöigt Piteå.

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

22 februari 2016 13:33

Idag läste jag något väldigt dumdristigt i tidningen om att legalisera incest bl.a Där har det nog brunnit i hjärnkontoret!! Man kan inte tro på det och nu får väl de med vettet kvar säga ifrån!!

Ha en fin dag! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards