skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 21 februari 2016

Av skrivmoster - 21 februari 2016 13:12

 

 

Vädret har svårt för att bestämma sig idag. Det är sol och mulet om vartannat. VInden har i alla fall lugnat sig en aning. Gårdagen var så grå och slaskig att den dagen vill man fort glömma.

 

Vi bjöd vårt granngäng på köttfärssoppa till lunch och sedan fick vi ner en liten semla med kaffe också. Vi pratade, skrattade och hade väldigt trevligt. Det blir gamla historier från vårt liv som delas och även sånt som händer runt om oss i dessa tider av våld och ondska.

 

Jag tycker att det är roligt att leka med ord ... att ta ett ord och sedan plocka ner det i betydelser. Idag kom jag på ordet DUMDRISTIGHET.

Letade efter dess synonymer och fann: våghalsighet, övermod, tanklöshet och djärvhet.

 

Är det verkligen djärvt, att vara dumdristig? Nej det tycker inte jag. Det är enbart tanklöst. Ibland kan det vara våghalsigt, om man vill testa nåt t.ex och inte riktigt veta hur det slutar. Man tar till sitt övermod. För mig är dumdristighet att göra något, som man egentligen vet, att det är fel och kommer att drabba mig eller någon annan negativt på ett eller annat sätt. Jag är medveten om min dumdristighet alltså. Då är jag väl inte djärv tycker jag utan väldigt tanklös. 

 

Ett annat ord kommer en annan dag.

 

Nu är det dags att tänka på att stoppa något i magen och jag vore väl dumdristig om jag inte lyssnade på hungern ...  

Skapa flashcards