skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 18 februari 2016

Av skrivmoster - 18 februari 2016 08:05

 

Från ytterdörren - en bild av nattens påspädning av snö ...

 

Så vaknade vi till en morgon med nysnö på marken. Det var väl onödigt!

Men det är ju faktiskt fortfarande vinter och snötäcket är väldigt sparsamt så varför klaga!

 

Idag har Frida namnsdag och det hette min mamma. Nu har jag en systerdotterdotter som heter det. Mamma var inte så förtjust i sitt namn men det är ett omtyckt namn idag. Jag tror att hon gillade det bättre när hon fick höra att de döpte sin nyfödda flicka till samma namn.

 

Min pappa hette Henry och det heter idag en systersonson och det namnet passar bra eftersom han har en mamma från England och hennes släkt där.

 

På min svärmor och svärfars sida så har deras dottersöners barn fått ärva namnen. Så de gamla lever vidare ...

 

Jag tror att det är rätt vanligt att man väljer sin mormors/morfars eller farmor/farfars namn till sina barn.

 

Jag själv fick mitt huvudnamn från en studiekamrat till pappa, som han tydligen gillade. Som andranamn fick jag farmors namn och som tredje namn fick jag mormors andranamn. Båda dessa namn har jag tyckt mycket bättre om än mitt eget ... Det enda som jag gillar är, att jag är "the one and only" i hela landet med min namnkombination - för- och efternamn.

 

När vi valde namn till våra söner skulle det inte vara några konstigheter utan de fick varsitt huvudnamn med samma slutstavelse. Helt vanliga namn och sedan fick den förstfödde sin fars namn som andranamn och den andre sonen fick sin fars andranamn som sitt andranamn. Ingen har klagat på vårt val!

 

Idag vet jag inte hur föräldrarna tänker när de väljer namn till sina barn. Många tänjer på det till något väldigt annorlunda och det kanske är det dom tycker är "häftigt". Sen undrar jag vad barnen tycker om att heta en massa konstigheter. De flesta namnen är ändå sånt man inte höjer extra på ögonbrynen för. Ibland blir det en modefluga med namn och det visar sig när barnen kommer i grupp och flera heter samma sak. Då blir det till att särskilja dem genom olika tillägg ... Ofta säger man väl namnet och första bokstaven i efternamnet.

 

Även våra barnbarn, som fått sina personliga huvudnamn, har fått andra och tredjenamn från tidigare generationer. Jag tycker att det är väldigt trevligt att man vill bevara deras minne genom sina barn.

 

Avslutningsvis en liten historia jag läste ...

Flickan - Är du en pojke eller flicka

Pojken -  Jag vet inte ...

Flickan - Vad heter du då?

Pojken  - Måns

Flickan - Då är du en katt!!

 

 

Skapa flashcards