skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 14 februari 2016

Av skrivmoster - 14 februari 2016 10:48

 

Alla Hjärtans Dag - en dag som vilken annan tycker många. Jag såg på Facebook att åsikterna är olika förstås. En del tycker att det är "äckligt" att kärleksbomba och skicka hjärtan och annat till varandra. Men då undrar jag varför då?? Även om vi önskar våra medmänniskor allt gott under årets alla dagar, så är det ändå en påminnelse om att inte glömma bort kärleken till varandra. Så för egen del ser jag inget som helst motbjudande i denna dags handlingar. Däremot så lägger vi inte en massa pengar på att köpa presenter och blommor och sånt. Vi har köpt en ask med chokladhjärtan som vi mumsar på i helgen. Det är vår utsvävning.

 

Jag vet ju, att alla årets dagar numera har ett tema och att man firar t.o.m bullar och kakors dagar. Det kan man ju ha sina synpunkter på. Men samtidigt är det ju lite kul att nån har hittat på detta. Till vilken nytta kan man ju undra ibland ..? Mest troligt för köpmännens skull så vi ska frestas att handla än det ena och än det andra. Men valet är fritt som tur är. Var och en gör som de vill och det finns ingen anledning att reta sig på såna petitesser.

 

Igår blev jag rätt upprörd när jag läste om den unga kvinnan som har fått ett utvisningsbesked som ska verkställas den 18 februari. Hon bor sedan fem år i Småland och har ett bra liv hos sin fosterhemsfamilj. Hon pratar och skriver svenska och går utbildning. I hennes hemland Burundi är det ingenting som väntar henne mera än ett oroligt land, som UD inte vill att vi svenskar ska uppehålla oss i. Hon har ingen familj eller andra som hon kan återvända till. Så har jag uppfattat det. Det var hemskt att läsa, att hon ville att polisen skulle komma och skjuta henne så hon slipper åka. Och allt är helt i sin ordning med utvisning enligt myndigheterna. Hoppas verkligen att det ska gå att ändra på ett så inhumant beslut. Det handlar inte om att skicka ett paket till ett annat land utan det är en människa av kött och blod med känslor.

Ni får gärna läsa och få en bättre uppfattning kanske än det jag försöker att återge via minnet.

 

http://www.expressen.se/gt/efter-fem-ar-i-sverige--nu-ska-flickan-utvisas/

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards