skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 8 februari 2016

Av skrivmoster - 8 februari 2016 08:20

 

Igår kom den här bilden till mig från en av mina yngre systrar. Bilden föreställer vår farmor Anna Karolina. Om jag inte minns fel så är hon född 1881 och dog 1945. Jag minns henne i olika fragment och det är samma minnesbild som alltid kommer fram. Jag var bara drygt 2 år när hon dog efter att ha varit hos oss under en tid men hamnade på Uddevalla sjukhus där hon slutade sina dagar.

 

På bilden ser jag en vacker ung kvinna med bekanta drag. Hela hon är ståtlig med sin klädsel och sina ringar i öronen. Frisyren är tidsenlig och hennes blick påminner om min far.

 

Anna Karolina gifte sig med min farfar Bengt och de emigrerade till Kanada för att skapa sig en framtid där. "Ben and Anna".  De byggde upp en liten farm och min far föddes där. De bodde kvar tills det var dags för min far att börja i skolan. Då återvände de till Sverige igen.  

 

En kort tid efter hemkomsten så avled farfar och farmor stod där ensam med min far. Under alla åren arbetade och kämpade hon för att de skulle leva ett drägligt liv. De bodde i ett eget litet hus och farmor var en s.k "kalaskokerska", som ställde upp vid större kalas och såg till att det blev mat på bordet. Hon var en stark kvinna och respekterad för den hon var. Hon gifte aldrig om sig utan skapade livet utifrån sina förutsättningar som ensamförsörjare. Min far bodde kvar i sitt föräldrahem även i vuxen ålder. Det behövdes en karl i huset för att sköta om de tyngre sysslorna. På dagarna arbetade han på sågen först och sen körde han ut och sålde charkuterier. De sista åren innan han gifte sig, studerade han till predikant i Uppsala.

 

När min far så småningom gifte sig, flyttade även min mor in hos min farmor. Det var inte så lätt för mamma, att bo med sin svärmor och inte riktigt känna, att det unga paret hade ett eget hem och liv. Två av oss syskon föddes under den tiden de bodde hos farmor. Sedan flyttade mina föräldrar till västkusten och där byggde de sen upp sitt eget liv.

 

Jag har berättat om detta i min bok "Flickan med änglahåret" som finns att köpa hos alla bokhandlare på nätet.

 

 

 

När jag ser på bilden av min farmor så känner jag stor samhörighet och jag hade önskat, att hon fått leva längre så jag fått lära känna henne som mina barnbarn idag får lära känna mig. En av minnesbilderna är, att hon ligger på sin säng där hemma hos oss. Det berodde nog på, att hon inte var frisk och orkade med allt. I min ägo finns hennes klocka, som min far gav mig en gång som ett minne. Jag har även ett inramat foto av henne. Men då var hon många år äldre än på den bild jag fick igår.

 

 

Skapa flashcards