skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 5 februari 2016

Av skrivmoster - 5 februari 2016 21:42

 

 

Idag har vi varit på begravning. Det är ju inget som man längtar efter precis men det kan ändå bli väldigt fint och ljust, som det blev idag.

Begravningsgudstjänsten var väldigt rofylld och jag fick vara med om ett frikyrkligt upplägg, som jag aldrig förr upplevt fast jag är uppväxt inom det frikyrkliga. Vid alla begravningar har det varit den vanliga "av jord är du kommen ...". Här var det inget sånt utan prästen la ut tre vita liljor på kistan och för varje lilja läste han en liten vers. Det var så rofyllt och fint. Det kändes bättre inombords än detta med jord. Vacker sång och musik inramade det hela och prästens griftetal var personligt och varmt.

 

Det var så vackert att se den stora blomsterprakten som inramade kistan, som dessutom var dekorerad med flerfärgade tulpaner i mängd.

 

Nu är vår kära vän överlåten till det himmelska hemmet dit hon så gärna ville komma. Det var målet för hennes livsresa.

 

Som en liten parentes ... jag gillar Putte Nelson och hans musikalitet. Idag fick vi lyssna på hans far som spelade en mycket vacker melodi på ventilbasun.

 

Nu har jag börjat planera för morgondagen ... det är en liten dam som vill komma hit och ha "farmorskalas" och det är klart att det ska bli så. Jag har tänkt överraska henne med paltkok och så har jag förstås köpt hem lite godis för hon ville ha fiskdamm! Vad gör man inte för sina älskade barnbarn. Lillasyster hon är bjuden på kalas hos förskolekompisar. Jodå, storasyster ska på kalas på söndag men hon har ju aldrig fått ha "farmorskalas" så det är ett måste.

 

Bäst att uppsöka sängen och hoppas på en god natts sömn så man orkar med nya upptåg! Här ligger vi inte på latsidan precis. Det är många aktiviteter att hinna med ...

Skapa flashcards