skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 29 januari 2016

"Tala är silver, tiga är guld"

Av skrivmoster - 29 januari 2016 18:43

  Vädret är av kategorin busväder och man skulle lätt kunna flyga iväg av den häftiga vinden. Ja inte jag nu men nån som är lättare! Det smattrar på fönsterrutorna och tjuter i fläkten. Hoppas att det drar undan till imorgon då mina väntade gäster ska ut och åka ett antal mil under timmar.

 

Jag kommer inte att blogga något i helgen tror jag för det finns annat som jag lägger min tid på, som t.ex umgås med mina syskon och deras respektive.

 

Ofta undrar man varför det är så "förmånligt" att få säga något negativt om en annan människa? Om jag är i ett sällskap där jag är trygg med de som finns där, händer det att jag inte kan vara tyst utan frågar varför man säger något ofördelaktigt om personen som är på tapeten? Vet du det du säger eller går du på hörsägen? Vågar du säga nåt som du inte vet utan bara "har hört?" Det tycker jag är farligt. Det är också dumdristigt. Jag råkade en gång ut för något som var riktigt olustigt. Dumt nog frågade jag en person om en annan person trots att jag visste att hon inte var att lita på. Men det var inget som jag inte kunde stå för, bara en fråga om släktskap, som jag inte fick ihop. Hon svarade i nonchalant ton att hon inte visste. Fast hon visste mera än jag anade .. Sen var det inte mera med det.

 

Ett par dar senare mötte jag den omfrågade personen på stan och han ville prata med mig. Inget konstigt för vi kände varandra lite och hade gemensamma bekanta. Men släktskapet var jag inte bekant med. Jag fick en avhyvling för att jag frågat och ett råd om att "spela på min halva, så skulle han spela på sin". Jag blev helt ställd ... Hon jag frågat hade gått till honom och berättat och han blev tydligen arg eftersom han ljugit om sitt släktskap. Det var hans sätt att reagera att ge sig på mig! Jag hade varit för närgången och frågvis. Okej ... men det var till mitt försvar, bara en fråga i förbigående eftersom jag var väldigt konfunderad över hur de kunde vara släkt. Men jag hade inte lagt ut texten alls utan bara frågat rakt om hon visste. Hans lögn genomskådades och jag fick skulden. Blä!! Så det är alltid bäst att vakta sin tunga i de flesta fallen. "Tala är silver, tiga är guld" ...

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards