skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 29 januari 2016

Födelsedag, helggäster och änglar

Av skrivmoster - 29 januari 2016 12:58

 

Idag börjar jag med att gratulera vår vän och granne Miro som har födelsedag! GRATTIS gubben!!

 

Det är regnigt och lätt blåsigt idag. Jag har mina bestyr här inomhus. Har just helstekt kött i ugnen och gjort en "godsak" till lördag kväll. Inte värt att skriva för mycket eftersom mina gäster läser bloggen. Nåt ska dom väl få som överraskning! Det är jättetrevligt att de kommer i helgen och att vi får träffas och trivas! Det blir övernattning för de kommer "långväga" ifrån och behöver den vila en natts sömn ger.

 

Apropå att det finns änglar omkring oss i vår vardag, som t.ex en vän som gör en tjänst när man själv inte har tid eller ork. Den personen blir för mig en ängel och jag säger det till henne. Nedanstående text finns i min icke utgivna bok "Bland rosor och tistlar".

 

Änglar

Inte nog med att jag samlar på böcker, jag samlar på änglar också. Det är inget överskuggande intresse, utan håller sej på en för oss svenskar "lagom" nivå. Jag fascineras av änglar på olika sätt. Änglar har verkligen många olika gestalter. Allt ifrån vackra bokmärken och änglafigurer till något mera abstrakt.

"Du är en ängel", säger vi till den som finns för oss och som vi tycker betyder nåt. Ängeln kan även finnas inom oss som en tanke, en känsla som hjälp för att klara livet. Det finns ett ljus omkring begreppet änglar tycker jag. Dom förmedlar ett lugn och ett tillfälle till eftertanke. Ordet ängel kommer från grekiskans angelos, som betyder budbärare eller sändebud. Kristendomen har gett ordet betydelsen "budbärare från Gud".

En man på gatan pekade upp mot himlen och ropade:"Se en ängel!" De förbipasserande skrattade åt honom och sa:" Det är bara moln, din idiot"!

Tänk så underbart det vore att se änglar där andra bara ser moln och så sorgligt att bara se moln där änglar finns.

"Öppna ditt hjärta och sinne, se dej omkring, så upptäcker du kanske att änglar, de finns överallt"

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards