skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 29 januari 2016

Av skrivmoster - 29 januari 2016 18:43

  Vädret är av kategorin busväder och man skulle lätt kunna flyga iväg av den häftiga vinden. Ja inte jag nu men nån som är lättare! Det smattrar på fönsterrutorna och tjuter i fläkten. Hoppas att det drar undan till imorgon då mina väntade gäster ska ut och åka ett antal mil under timmar.

 

Jag kommer inte att blogga något i helgen tror jag för det finns annat som jag lägger min tid på, som t.ex umgås med mina syskon och deras respektive.

 

Ofta undrar man varför det är så "förmånligt" att få säga något negativt om en annan människa? Om jag är i ett sällskap där jag är trygg med de som finns där, händer det att jag inte kan vara tyst utan frågar varför man säger något ofördelaktigt om personen som är på tapeten? Vet du det du säger eller går du på hörsägen? Vågar du säga nåt som du inte vet utan bara "har hört?" Det tycker jag är farligt. Det är också dumdristigt. Jag råkade en gång ut för något som var riktigt olustigt. Dumt nog frågade jag en person om en annan person trots att jag visste att hon inte var att lita på. Men det var inget som jag inte kunde stå för, bara en fråga om släktskap, som jag inte fick ihop. Hon svarade i nonchalant ton att hon inte visste. Fast hon visste mera än jag anade .. Sen var det inte mera med det.

 

Ett par dar senare mötte jag den omfrågade personen på stan och han ville prata med mig. Inget konstigt för vi kände varandra lite och hade gemensamma bekanta. Men släktskapet var jag inte bekant med. Jag fick en avhyvling för att jag frågat och ett råd om att "spela på min halva, så skulle han spela på sin". Jag blev helt ställd ... Hon jag frågat hade gått till honom och berättat och han blev tydligen arg eftersom han ljugit om sitt släktskap. Det var hans sätt att reagera att ge sig på mig! Jag hade varit för närgången och frågvis. Okej ... men det var till mitt försvar, bara en fråga i förbigående eftersom jag var väldigt konfunderad över hur de kunde vara släkt. Men jag hade inte lagt ut texten alls utan bara frågat rakt om hon visste. Hans lögn genomskådades och jag fick skulden. Blä!! Så det är alltid bäst att vakta sin tunga i de flesta fallen. "Tala är silver, tiga är guld" ...

 

 

Av skrivmoster - 29 januari 2016 12:58

 

Idag börjar jag med att gratulera vår vän och granne Miro som har födelsedag! GRATTIS gubben!!

 

Det är regnigt och lätt blåsigt idag. Jag har mina bestyr här inomhus. Har just helstekt kött i ugnen och gjort en "godsak" till lördag kväll. Inte värt att skriva för mycket eftersom mina gäster läser bloggen. Nåt ska dom väl få som överraskning! Det är jättetrevligt att de kommer i helgen och att vi får träffas och trivas! Det blir övernattning för de kommer "långväga" ifrån och behöver den vila en natts sömn ger.

 

Apropå att det finns änglar omkring oss i vår vardag, som t.ex en vän som gör en tjänst när man själv inte har tid eller ork. Den personen blir för mig en ängel och jag säger det till henne. Nedanstående text finns i min icke utgivna bok "Bland rosor och tistlar".

 

Änglar

Inte nog med att jag samlar på böcker, jag samlar på änglar också. Det är inget överskuggande intresse, utan håller sej på en för oss svenskar "lagom" nivå. Jag fascineras av änglar på olika sätt. Änglar har verkligen många olika gestalter. Allt ifrån vackra bokmärken och änglafigurer till något mera abstrakt.

"Du är en ängel", säger vi till den som finns för oss och som vi tycker betyder nåt. Ängeln kan även finnas inom oss som en tanke, en känsla som hjälp för att klara livet. Det finns ett ljus omkring begreppet änglar tycker jag. Dom förmedlar ett lugn och ett tillfälle till eftertanke. Ordet ängel kommer från grekiskans angelos, som betyder budbärare eller sändebud. Kristendomen har gett ordet betydelsen "budbärare från Gud".

En man på gatan pekade upp mot himlen och ropade:"Se en ängel!" De förbipasserande skrattade åt honom och sa:" Det är bara moln, din idiot"!

Tänk så underbart det vore att se änglar där andra bara ser moln och så sorgligt att bara se moln där änglar finns.

"Öppna ditt hjärta och sinne, se dej omkring, så upptäcker du kanske att änglar, de finns överallt"

 

Ovido - Quiz & Flashcards