skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 28 januari 2016

Stormstyrka. bemärkelsedagar och liten dikt

Av skrivmoster - 28 januari 2016 16:39

n  

Idag har vinden verkligen varit på stridshumör! Den har levt rövare och ställt till det genom att demonstrera sin styrka. Jag kunde inte hålla fast dörren när jag öppnade för att gå ut och rädda det som gett sig ut på flygfärd. Dörrmattan som är tung lyfte vinden lätt som en plätt. Snösläden som stod mot väggen åkte i väg med en duns och likaså mina stavar. Här finns inte en snöflinga längre utan det är barmark och gröna gräsmattor. Många suckar över detta som jag gläds åt!

 

Tur att det finns snö uppe i Piteå där SM-veckan på skidor äger rum. Det var duktigt att tjejerna i Piteå Elit att vinna stafetten idag. Alltid speciellt att få vinna på hemmaplan och med en entusiastisk publik som hejar!

 

Idag har maken och en av sönerna namnsdag och min "gamla" ungdomsvän Barbro fyller år! GRATTIS till er alla!

 

 

 

Avslutar med en dikt jag skrev i går morse ...

 

Det blåser en frisk vind
som rosenfärgar vinterblek kind
snön har nu runnit bort
dess utbredning blev kort

...

Smutsiga fläckar ligger kvar
säkert inte många dar
smågrus täcker vägen här
skorna dem in i hallen bär


Himlen är dystert grå
vi borde lite solsken få
skatorna trivs kring oss
letar mat överallt förstås


Matbordet är dukat och klart
hoppas småfåglarna kommer snart
nu är de osynliga men hörs
kanske de av något störs


Morgonfundering vid bordet mitt
här får jag tänka stort och fritt
medan blicken söker sig ut
och orden plötsligt tar slut

©Skrivmoster

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards