skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 26 januari 2016

Av skrivmoster - 26 januari 2016 11:06

 

Nu är det inte mycket till vinter! Dryga 5 plusgrader och 11 i solen just nu. En något blek sol ... Vinden är yster och tar i av all styrka ibland. Barnen hann i alla fall få åka sitt Vasalopp på skidor och det var ju bra. Nu är det nog inte stort hopp längre.

 

I bakgrunden på bilden ser ni en grävskopa som gräver för ett nytt hus som kommer rakt framför oss. Det är roligt att följa arbetet från början till färdig skapelse. Det finns plats för två hus till och de lär väl komma så småningom.

 

Jag hade tänkt hänga ut lite på vädring men det är helt lönlöst. Men jag bäddade i alla fall rent i sängarna och startade tvättmaskinen.

 

Igår var här pyssel med barnbarnen. De är så duktiga på att få till olika saker av det som finns i pyssellådan. Det blev bl.a två snögubbar och vackra kort som de målade i sina fantasifulla färger. Sen läste vi förstås ... det går inte att komma ifrån. Jag läste fyra böcker och det tog över en timme, så det var en del ord att komma igenom och de vet precis vad som ska hända men det är lika roligt varje gång för det. Den stora kan läsa själv men hon vill hellre att jag läser. Hon har egna böcker hemma som hon läser. Bra träning även om hon inte har börjat i skolan än ..

 

Det är sällsynt gulliga tjejer (jag är partisk ja!) men de har så mycket som tillför glädje och energi i mitt liv.

Den lilla satt igår vid bordet med mig och plötsligt sa hon allvarligt medan hon såg på mig med sina stora blå ögon - "farmor, när du blir gammal och jag är tonåring, då vill jag ta hand om dig. Om jag kan koka kaffe förstås, för då ska jag bjuda dej." Den större instämde direkt och sa att hon med ville ta hand om mig. Förstår ni så tryggt och skönt det känns, att ha två som har såna tankar. I alla fall idag ... frågan är om det finns kvar när de kommer i tonåren. Om jag finns kvar då ...

 

Egentligen borde jag klä mig och gå ut en sväng och få lite frisk luft. Men så är det detta med klockan och tider att passa. Alltid har man en ursäkt ..

 

Jag ska i alla fall på symöte i eftermiddag och det är som alltid roligt att se fram emot. Hoppas ni också har nåt att se fram emot idag!

Ovido - Quiz & Flashcards