skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 23 januari 2016

Skidtävling med lunch och lösa rykten

Av skrivmoster - 23 januari 2016 10:16

 

Det är lördag, ganska grått och -1,5 gr. Idag går Barnens Vasalopp på idrottsplatsen. Mina barnbarn ska åka förstås och ser fram emot det. Alla barn som åker slingan får medalj och diplom. Det är stort!

  Här kommer storasyster mot mål i fjolårets tävling

 

  Lillasyster tycker att det går fortare utan stavar!

 

Efter skidloppet har de lovat att komma och gratulera farfar i efterskott när äntligen hela familjen är samlad. Då önskade de få lunch istället för fika så det passar ju utmärkt bra.

 

Sedan får firandet vara över för denna gången. En del vill absolut inte fira sin födelsedag och ha folk som kommer. Andra tycker att det är trevligt och ett avbrott i vardagen med att få göra det lite festligt och bjuda hem de som står närmast i kretsen. Man kan ju se det som en nåd, att ha fått ännu ett år. Allt som hänt under det året var kanske inte förväntat. Somligt kunde man levt utan medan annat blev till glädje och viss överraskning. Livet är skiftande och det spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det hela, så är det så att "det som sker det sker". Ibland kan vi kanske förhindra en del så det inte "bryter ut". Det kan vara allt från en förkylningskänsla i kroppen till något vi gjort i oförstånd och som vi behöver räta upp och rädda.

 

Jag läste hos en bloggvän om hennes frustration över, att ha blivit föremål för några stirrande "käringar" när hon var på en pub och tog ett glas öl med vänner. Det hela utspelade sig när hon skulle gå nerför en trappa och just detta var för henne smärtsamt, eftersom hon hade så ont i ett ben. De som glodde hade sin uppfattning klar - en fyllkäring! Tänk så lägligt att få ett skvallerämne! Så mycket som kan bli fel när vi inte vet utan bara gissar och tisslar och tasslar. Man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser!

 

"Jag antar det" är att inte vara säker och då är det lika bra att vara tyst! Man ska inte sprida antaganden utan måste man glappa så ska det vara med torra skor på fötterna! Sen kan man fråga sig till vilken nytta och glädje det är att prata strunt om andra??  

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Skapa flashcards