skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 18 januari 2016

Av skrivmoster - 18 januari 2016 10:19

 

Har man tur får man då och då se en luftballong sväva förbi här.


En gråmulen morgon med några minusgrader. Det ser ändå "gråkallt" ut som vi säger i norr. Det är en vinterbild som möter mig när jag tittar ut. I och för sig har vi inte mycket snö men det är vitt i alla fall.

 

Dagens progrm innehåller hämtning vid skolan av 6-åringen. Hon ska få vara här i eftermiddag. Den yngre är på bättringsvägen från sina många vattkoppor. Hon har haft det kämpigt. Om de tyckte den äldre hade många koppor så var den yngres betydligt flera. Så detta kliande ...

 

På torsdag är det mannens födelsedag och då brukar vi träffas i gårdsgänget och fika tillsammans. Hoppas att alla kan vara med i år ... en man har sin fru på äldreboende och hon är för tillfället mycket sjuk. Vi vet inte hur det slutar ... Det är sorgligt när någons liv förändras så det inte går att bo hemma tillsammans. Nu är han hos henne ständigt i den svåra situationen som uppstått.

 

Vart vi än oss vänder så finns det nya historier och levnadsöden. Alla har något att berätta ... alla upplever nya och oväntade händelser. Vi får leva i nuet och vara tacksamma för alla glädjeämnen, som förhoppningsvis ska hjälpa oss när svårigheterna dyker upp. Det är inte lätt att "ställa om sig" och foga sig i det som är. Medan allt snurrar på och inget stör den bild som vi tror är beständig, så är livet lätt att leva. Om vi försöker att acceptera det som blir, känns det bättre än att tänka på det man hade men som inte längre finns kvar. "Sörj inte det du saknar utan gläds åt det du har" ... En bra uppmaning som kräver en del av dig som människa!

 

Jag läste om en person som vunnit ca 45 miljoner på Postkodlotteriets Grannyra. Ohyggligt mycket pengar ... Hon är 70 år hon som vann. Jag har läst många inlägg med skiftande uppfattningar om det hela. Den svenska avunden lyser igenom, många tycker hon är för gammal för att vinna (!!) och en del tycker att man ska dela upp vinsten och glädja många istället. Ja det kan jag nog också tycka. Men ... om DU vann denna summa, skulle du då inte ändra uppfattning och tycka, att "nej här ska inte delas nåt, jag vann ju!" Man har ju alltid hål att stoppa i, barn och barnbarn att ge till och även behjärtansvärda organisationer kan väl få en slant. Var och en får ha sin egen uppfattning men det kan vara läge att kanske tänka till lite ...

 

Jag vann en gång i ett lotteri inte bara en gång utan tre gånger. Det var div. små saker och lotten kostade 5 kr. Jag hade köpt för 40 kr. När jag vann tredje gången och gick fram, var det nån som tyckte att jag skulle ha "stått över" till förmån för någon annan. Men ... ska jag ha dåligt samvete för att jag hade tur och fick vinna? Hur många gånger har inte jag suttit där utan en enda vinst medan någon annan hämtat flera vinster?! Är det ett lotteri så är det. Det är bara turen som spelar in. Likadant med alla lotterier vare sig man vinner 45 milj. eller en ljusstake. Har du tur så har du!

Vad tycker ni?

 

Hela livet är ett lotteri. Somliga har mera tur än andra i olika hänseenden. Det gäller på de flesta områden. Någon kan få multisjukdomar medan andra går helt friska till långt upp i åren. En del drar ständigt nitlotter medan andra har tur i det mesta. Ingen vet något om sin framtid. Den kommer i en eller annan skepnad.

Ovido - Quiz & Flashcards