skrivmoster@bloggplatsen.se

Alla inlägg den 4 januari 2016

Av skrivmoster - 4 januari 2016 08:07

a  

Vätterns blånande vatten


I år tycker jag att advent, jul och nyår gick väldigt fort förbi. Jag hade svårt att komma igång med förberedelser och sedan när allt skulle börja så gick tiden så fort.

 

Vissa yttre omständigheter gör att man kanske inte riktigt hinner och orkar hänga med. Jag förlorade en MYCKET kär och nära vän i slutet av november. Fastän jag vetat att hon levde på lånad tid så att säga, var jag väldigt oförberedd på det som hände. Hon låg på sjukhus men det var för något som återkom och som alltid brukade ge henne lite extra ork efteråt. Denna gången orkade hon inte längre ... Saknaden är stor och jag har svårt att förstå, att vi sågs för sista gången i somras här hos oss. Vi var varandras "syrsor" och vi har följts åt under många år. Det fanns en speciell kemi mellan oss och vi trivdes så gott tillsammans. Vi umgicks parvis och träffades alltid sommartid. Det skiljde 60 mil mellan oss men vi tittade alltid in på våra resor söderut till barnbarnen - både på ner- och hemresan. Ibland stannade vi över natt. Vi var till deras sommarstuga i Jämtland och de var hemma hos oss eller i vår sommarstuga.

 

Nu är det slut på även detta ... De senaste tre åren har mycket "tagit slut" och förändrats. Både min man och hans tvillingsyster blev sjuka i svåra sjukdomar som inte går att bota. Vi beslöt oss för att flytta. Den första sommaren efter flytten var vi uppe i sommarstugan. Då avled vår svåger (tvillingsysterns man).  Våra gemensamma somrar ute i våra sommarstugor fick ett hastigt slut och vår gemenskap under året för övrigt försvann. Vi hade båda paren sålt våra hus och idag bor vi 120 mil från den plats vi delat i över 50 år. Svägerskan bor på ett servicehus och behöver mycket hjälp. Vi bor i ett härligt radhus och tar livet dag för dag. Barnbarnen är vår stora glädje!

 

Man hör ofta om hur livet förändras hastigt men det är inget som man kan förstå till fullo förrän man själv hamnar i det. Även om man vet så blir det "överraskande".

 

Jag har mina syskon utspridda i landet .. en syster kvar uppe i norr och en i södra Norrland. En bror och syster "närmare oss" än någonsin och det är roligt, att kunna få ett besök ibland även om det inte kan bli så ofta. Det är värdefullt att ha varandra och kunna få pratas vid och ha fortlöpande kontakt. Jag hör så många som inte kan umgås med sina syskon och föräldrar och det är verkligen en stor sorg. Ibland går det inte att lösa när ingen vill ta steget. Det som en gång blev roten till det onda, har växt sig starkt och då krävs det kraft och även ödmjukhet, att försöka se på problemet med kärleksfulla ögon.

Livet är kort ... därför är det viktigt att ta tillvara på alla stunder och inte glömma, att tacka för varje ny dag som vi får i gåva.

 

I min julklappsbok "Just idag 365 dagar, tankar för sinnesro" står det precis detta, att "livet är just detta  ögonblick, inte något som hägrar i horisonten".

Skapa flashcards