skrivmoster@bloggplatsen.se

Direktlänk till inlägg 31 december 2015

Ett slut och en början ...

Av skrivmoster - 31 december 2015 09:50

 

Det ligger kvar lite snö fortfarande eftersom det är ett par minusgrader under natten. Solen skiner och vinden leker ystert som oftast. Jag hoppas komma igång med bloggen på det nya året och få lite ordning på  det som inte är gjort än. Jag är inte helt nöjd heller med mina färginställningar och sånt men det ska väl också bli.

 

Idag får man summera året som gått och det har varit ett turbulent år på många sätt och vis. Oron ute i världen har varit oerhört skrämmande och orsakat mycket lidande och nöd för många. Våldet eskalerar hela tiden även i vårt land.

 

Vi har fått "vänja oss" vid att det sitter tiggare överallt och vädjar till vårt samvete. Stora skaror av flyktingar har vi sett lämna sina land och ge sig ut på otrygga och omänskliga färdsätt som många gånger slutat med en grym drunkningsdöd eller annat, som orsakat deras död. Folk skor sig på andras olycka ... det är samvetslöst.

 

I vårt land har vi fått många nya människor, som hoppas på att få stanna här och leva ett drägligt liv. Stor medmänsklighet har visats från de allra flesta som ställt upp och försökt att ordna för dessa flyktingar, som kämpat under lång tid för att nå sitt mål - vårt land.

 

På det personliga planet så har det varit både glädje och sorg. Glädjen över våra barn och barnbarn och att vi har varandra. Sorgen över att mista en mycket nära och kär vän, som lyckligtvis orkade åka hit i somras så vi fick träffas. Hon lämnar ett stort tomrum efter sig och det går inte förstå, att hon är borta ...

 

Vi kämpar med mannens sjukdom och hoppas att den ska hålla sig i schack och inte få ett snabbare förlopp. Vi får leva dag för dag ... ta vara på det som känns positivt och njuta av det.

 

Ett nytt år ... ett helt oskrivet blad. En del blir vad vi gör det till - annat kan vi inte påverka. "Allt ju vilar i min Faders händer, skulle jag som barn väl ängslas då?"

 

 

 
 
Nyckelpigan/Barbro i Piteå

Nyckelpigan/Barbro i Piteå

2 februari 2016 09:17

Ja det händer hemskheter i vår värld hela tiden, det är skrämmande och det kommer närmare oss också! Usch. Tråkigt med allt som pågår och händer och nog gäller det att leva här och nu och inte bara sen. Sänder många varma kramar till er "där nere".

http://nyckelpigan-i-norr.bloggplatsen.se

skrivmoster

4 februari 2016 21:44

Tack och kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skrivmoster - 6 september 2021 19:17


  Nära mitt hjärta bär jag nyckeln in till stillhetens rum där osagda ord hänger i taket tänkta tankar svävar tystnaden andas och själens vatten blir till en stilla krusning ©Skrivmoster ...

Av skrivmoster - 6 september 2021 18:54


Förra veckan hade jag många aktiviteter inbokade. Det var enbart av det trevliga slaget. Bl.a. så startade vår symötesgrupp upp för hösten. Det var länge sedan vi sågs så det blev en trevlig träff.  Torsdag var det surströmmingsdags med vänner/gran...

Av skrivmoster - 30 augusti 2021 11:24

Så härligt att dessa gråvädersdagar är över för denna gången. Det känns underbart att vakna till solsken.  Idag längtar jag ut.    Som vanligt så läste jag nyheterna på morgonen. Inte är det någon upplyftande läsning precis. "Fyra skottlossning...

Av skrivmoster - 28 augusti 2021 12:59

"Ta vara på livet medan du har det" - detta läste jag i en tidning igår. Viktiga ord, eftersom vi inte vet från dag till dag hur länge livet varar. Själv har jag för vana att varje kväll tacka för dagen jag fick. I min ålder är det så, att man verkli...

Av skrivmoster - 26 augusti 2021 10:47

När jag hade lagt mig igår kväll så hörde jag "konstiga" ljud från altanen. Det tjöt i ventilen och så var det nåt annat som jag inte kunde komma på. Regnet smattrade förstås. I morse fick jag se... mina stolar på altanen var ute på drift. En låg ned...

Ovido - Quiz & Flashcards